Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
30.08.08 - klo:13:51

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Syötit
| |-+  Elävät syötit
| | |-+  Joko löytyy kastematoja?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Joko löytyy kastematoja?  (Luettu 2446 kertaa)
esal
Jäsen
*

Profiili
« : 08.04.07 - klo:23:08 »

Ainakin hiukan etelämmässä voisi löytyä jo maasta kastematoja. Oletteko jo löytäneet?

Mä ajattelin joku lähipäivä tehdä koekaivauksia tähän lähistölle, joko löytyisi kastematoja. Ainakin tänään oli vielä kyllä luntakin maassa, joten ei ehkä vielä löydy kastematoja. Epävarma
Pakkasta pitelee kyllä vielä öisin, joten turhaa voipi kyllä kaivaminen olla, mutta yritetään!
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 08.04.07 - klo:23:25 »

Savimatoja ainakin olen löytänyt jo muutamia.
Ei kastematoja kannata kaivamalla etsiä. Pitää mennä keskiyöllä taskulampun kanssa ulos niin nurmikot on täynnä kastematoja, sen kuin poimii vain. Se on kyllä taitolaji, sillä madot pelästyät herkästi kulkijaa ja pujahtavat maan alle.

Mutta joskus kun yöllä olen niitä koittanut, niin ainakin 20-30 kastematoa tuli.

Ainakin keskikesällä niitä löytää tuolla tavalla, mutta epäilen että nyt ei vielä löydä.
tallennettu

Jäitä odotellessa
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #2 : 08.04.07 - klo:23:27 »

Tyhmäkö olen?

Savimato, kastemato? Mitä eroja niillä on?
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 09.04.07 - klo:00:56 »

Ne on eri lajia. Savimadot on vaaleita, kastemadot vähän punaisempia ja yleensä isompia.
Lehtimadot ovat sitten niitä ihan punaisia ja yleensä aika pieniä. Yleensä saman kokoisia kuin savimadot. Lehtimato on lyhyempi, mutta paksumpi kuin savimato. Kompostimadot ovat pieniä, ohuita, punaisia ja haisevat.  Virnistää

« Viimeksi muokattu: 06.08.07 - klo:14:05 kirjoittanut Himopilkkijä89 » tallennettu

Jäitä odotellessa
Nipa
Jäsen
*

niba__92@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 09.04.07 - klo:01:21 »

Yöt on niin kylmiä ja maa on jäässä niin ei ainakaan meillä vielä matoja ole...
tallennettu

Aloittelija.
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.07 - klo:01:21 »

Ainakin täällä on vielä turhaa yöllä lähteä nurmikolta mitään etsimään, koska on yöpakkasta.
Pitäisköhän suosiolla odottaa vielä viikko tai pari. Näyttää kieltä
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 09.04.07 - klo:01:24 »

Vois olla hyvä, ens viikonlopuksi meinaan luvattiin +18  Järkyttynyt

Mun on tosin aiikas helppo ettiä matoja, sen kuin ottaa kompostista. Ne kyllä haisee aika pahalta. Epävarma
Keskikesällä sit kastematoja. Virnistää
tallennettu

Jäitä odotellessa
masa
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #7 : 09.04.07 - klo:11:01 »

Meillä ollu koko talven styros levyn alla matoja kuivaamon jäitteiden seassa.
tallennettu

elämän a ja o välissä äl ja koo
SUURkalastaja jyväskylät
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 09.04.07 - klo:11:07 »

Viikko sitten löyty kaverin luota kun kaivettiin ihan riittävästi matoja. Siellä se maaperä on aika kosteaa kun asuvat järven rannalla...
tallennettu

Herra anna minulle kerrankin sellainen kala, ettei minun aina tarvitsisi valehdella
mustekala
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #9 : 09.04.07 - klo:18:51 »

Löysin yhestä pa**akasasta parikymmentä matoa. Menin ongelle  Virnistää
tallennettu

Pilkkimisen ihmelapsi
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #10 : 09.04.07 - klo:20:46 »

Löysin yhestä pa**akasasta parikymmentä matoa. Menin ongelle  Virnistää
Ja saitko mitään? Hymyilee
tallennettu
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #11 : 23.04.07 - klo:14:35 »

Kyllä nyt löytyy jo hyvin matoja täältäkin vaikka yöllä vielä pikkupakkasta onkin..

Jospa sitä menisi sitten viikonloppuna jo ongelle. Hymyilee leveästi
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #12 : 23.04.07 - klo:15:04 »

Himopilkkijä jo tuohon on vastannut. Kastematohan on sellainen jumalattoman iso, siis ainakin kaksi tai kolme kertaa isompi kuin tavallinen savimato. Tunkiossa elävä liero on taas savimatoakin hieman pienenpi. Kastematoja löytyy lähinna puistomaisista alueista joissa ne nousevat kesäisin yöllä sateen jälkeen. Mikäli epäilee että jossakin paikassa on kasiaisia niin kannattaa sateen jälkeen käydä katsomassa niitä jälkiä.  Kun ne nousevat ylös koloistaan niin siihen kolon viereen jää sellainen pieni kasa multaa siihen reiän viereen. Kastemadon parhain tuntomerkki ison koon jälkeen on sen littana peräpää. Ne ovat niin nopeita "kuulessaan" ( siis aistiessaan maan tärähtelyn) että niitä on ihan oikeasti vaikea kaivaa ja on kyllä vaikea napatakaan jos yöllä niitä taskulampun kanssa on etsimässä.

Mitä itse kysymykseen tulee niin en usko että ainakaan täällä Porissa niitä vielä löytää.  Ne talvehtivat sykkyrälle kääriytyneenä ja ennenkuin ne sieltä nousevat on maan luonnollisestikin oltava täysin roudasta vapaa. Aivan tavallisia matoja olen kyllä muutaman nähnyt maanpinnalla joten voinee ihan näillä hetkillä kasiaisiakin löytyvän. Muistini mukaan noita tavallisia matoja löytää paljon aikaisemmin kuin kastematoja. Jos tulisi oikein kunnon vesisade niin se auttaisi huomattavasti roudan sulamista ja näinollen helpottaisi matojen löytymistä.
« Viimeksi muokattu: 23.04.07 - klo:15:07 kirjoittanut igors » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 23.04.07 - klo:16:31 »

Salosta löytää jo matoja. Ja niitä saa kaivaa jo niin paljon kuin haluaa vaikka aamukoleassa auringossa.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #14 : 25.04.07 - klo:07:40 »

No voi katin villat. Asun kaupungissa omakotialueella. Maapohja täällä on hiesun ja aivan hienorakeisen hiekan sekoitusta. Näinollen on aivan turha edes yrittää saada minkaanlaista onkimatoa kaivamalla. Minulla kuten todennäköisesti viidelläkymmenellä muullakin oli aika hyvä madonkeräyspaikka tuolla noin viiden kilometrin päässä. Nyt kun eilen kävin sielläpäin katsastamassa paikkoja niin olivatten Piip kaataneet ison puun tien tukkeeksi joten sinne ei enään pääse. Kyllä on vaikeaa kaupunkialuella saada matoja syötiksi. Kasiaisia kyllä varmaankin ainakin kesällä löytyisi mutta minun jalkani on niin huonossa kunnossa että en pysty vääristymään ja näinollen en voi niitä "noukkia". No onhan minulla vielä yksi paikka jemmassa. Sinne vain on jalkani takia vähän vaikea mennä kun pitäisi ylittää parikin isoa ojaa mutta täytenee kokeilla sillä kyllä mato-ongelle täytyy pian päästä.
« Viimeksi muokattu: 25.04.07 - klo:07:53 kirjoittanut igors » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Sivuja: [1] 2 3 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info