Pakko kertoa teille yksi juttu asiaan liittyen,vaikka en usein käytäkkään elävää syöttiä.
Tämä tapahtui viime keväänä Lapissa.Oltiin vaimon kanssa yhdellä mettäjärvellä ongella.Siinä järvessä on isoa ahventa.Olin onkinut tasurilla tapani mukaan jo monta tuntia.Sitten iski joku ihme juttu mieleen,että laitanpa morrin ja surviaisen.Pujotin kaiken tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan neljä surviaista pienen pieneen morriin roikkumaan "päästään". Tuli sellainen nippu,mutta kun sen laski veteen niin se alkoi elää niinkuin pieni mustekala.Annoin sen vajota.Morri ei kerennyt edes pohjaan kun sitä vietiin.Ensimmäinen pääsi,mutta kaksi sain siltä reijältä.Ne oli niitä"puolikilosia",ja morrin päässä melkoisia menijöitä.Tämä on loppukevään hitti kun on lämmintä.
Toinen syötti mitä olen käyttänyt kans morrissa on tekosurviaisen ja kärpäsentoukan yhdistelmä.Pujotan morrin varteen kaksi n. 2,5cm mittaista tekosurviaista keskeltä kiinni, niin että koukun molemmille puolille jää saman mittainen pätkä roikkumaan.Sitten laitan morrin kärkeen erivärisiä kärpäsen toukkia 2-3 kpl, niin että ne elävät.Tällä voi onkia talvellakin.
Mun vaimo kehitti tätä lisää,ja laittoi pikävartiseen morriin ekaksi nämä kaksi tekosurviaista samalla tavalla ja sitten kuoreen pyrstön koukkuun.Sai sillä kilosen taimenen ihan normaalista järvestä.
Lapin mies opetti minua pujottamaan madon koukkuun(kesäkalastuksessa)Hän ei laittanutkaan matoa päästä kiinni vaan keskeltä,niin että molemmat päät jäi vapaaksi.Sitten hän laittoi vielä toisen madon samalla tavalla.
Lopuksi täyttyy vielä sanoa,että minä se ongin enimmäkseen tasurilla,koska ne isothan syö kalaravintoa.