Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:19:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Syötit
| |-+  Elävät syötit
| | |-+  Kastematojen/onkimatojen säilytys.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kastematojen/onkimatojen säilytys.  (Luettu 531 kertaa)
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« : 03.07.08 - klo:08:51 »

Pian tulee kuukausi siitä kun olin viimeksi hakemassa kastematoja.   Nähtävästi niitä sitten tulikin aika reippaasti kun niitä vieläkin on varmaan viitisenkymmentä tallessa.  Säilytysastia ei ole nyt kuitenkaan sellainen kuin se kuuluisi olla mutta hyvin on kasiaiset ämpärissäkin säilyneet.   Kastemadot ovat minulla nyt väliaikaisesti tarkoitetussa 15 litran ämpärissä missä on sekä kosteaa soraa että multaa sekoitettuna keskenään.  Ämpärin säilytyspaikka on ulkovarastossa.

Juuri äsken kävin tarkistamassa tilanteen ja muutaman huonoksi menneen madon poistein sieltä.  Pääsääntöisesti sinne ei saisi onkimatkalle mukaanotettuja matoja enään palauttaa.  Kertokaahan miten teillä muilla on tuo mahdollinen matojen säilytys onnistunut.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
ff8728
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #1 : 07.07.08 - klo:07:31 »

Ihan asiallisen tuntuinen säilytys madoille.
Viikonloppuna ongin mato-ongella, muutama jotakin 200 gramman ahven tuli. Matoastiani oli ehkä varttitunnin vieressäni maassa rannalla, en katsellut sitä. Vaihdoin matoa niin huomasi astiassani kymmenittäin pikkumuurahaisia, niitä reilun 5 millin mittaisia. Muutama matonen oli kuollutkin, ilmeisesti murkut ennättivät imeä nesteet matosista. Astia avonainen sellanen250 gramman pakasterasia.
tallennettu
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Asuinpaikka: Pori

Säyne-enkka kesältä -08

Profiili
« Vastaus #2 : 07.07.08 - klo:08:02 »

Itselläkään ei tuo matojen säilytysastia kovin häävi ole, sellainen reilu puolenlitran vanha hillopurkki jossa kannessa reikiä.
Sinne aina laitan etsimäni madot + paljon multaa, vettä ja ruohoa ym. Siellä ne sitten säilyy melko kauan kunhan muistaa kastella ja laittaa lisää ravinteita aina välillä sinne. Purkkia pidän yleensä varastossa kuumalla kesällä jossa on ''viileää'', muutoin varjossa puskan juuressa.
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 09.07.08 - klo:07:04 »

Nyt rupeaa jo hieman olemaan ylivanhoja nuo kastematoni.  Syynä varmaan liian kostea multa missä niitä säilytin.  Kaadoin eilen kipan ylöslalaisin ja poimein sieltä kaikkein paremmat kastemadot ja heitin huonot ja jo osittain haisevat madot sieltä pois.  Laitoin kippaan lisää ruohoa ja siirsin sen ulkoilmaan kottikärryjen alle jossa ne saavat olla kunnes aurinko paistaa jolloin siirrän ne takaisin sisään.  Tuntuu että tämä aika puolitoista kuukautta on lähes maksimiaika säilyttää matoja noin pienessä kipassa.   Seuraavan kerran kyllä käytän entistä astiaani joka on elintarvikemyymälöissä käytetty muovinenlihajalosteiden kuljetuslaatikko.
tallennettu

PAR
Jäsen
*
Asuinpaikka: helsinki

Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 15.07.08 - klo:08:53 »

Mulla on säilynyt madot keväästä asti ihan niissä törpöissä, joissa marketit eläviä matoja myyvät. Itse keräämäni kastemadotkin niissä viihtyvät. Matoja olen hoivannut pitämällä mullan sopivan kosteana ja ravinteet lierot saavat mullan päälle asetetusta sammalmättähästä. Sammalta on helppo pitää kosteana, ei läpimärkänä, ihan vaan suihkepullosta vettä pruiskimalla. Hyvin ovat matoset voineet. Tosin kohta on uusien hankinta edessä, kun ovat jo aika vähissä.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 15.07.08 - klo:09:01 »

Itsekin olen tullut siihen tulokseen että kastematoni olivat olleet liian märässä mullassa.  Hankaluus on itselläni juuri tuo maalaatu mikä täällä minun asuinpaikassani on.  Asun Porin kaupungin länsipuolella eli sielläpäin missä on esim. Yyterin hietikot.  Näinollen maalaji on täällä lähes hiekkaa ja siinä ei madot säily.  Laiskuuttani  Nolostunut  keräsin sitten tuota maa-ainesta sieltä puskien alta mistä kastemadotkin hain ja koska tämän tein samanaikaisesti kuin keräsin noita matojakin niin luonnollisestikin maa oli aivan märkää.  No virhestähän me opimme...tai sitten ei.
tallennettu

PAR
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 15.07.08 - klo:09:19 »

Ton liiallisen kosteuden vaikutuksen opin jo KAAAUAAAN  Iskee silmää  sitten lapsuudessani. Kyllähän se hillopurkki puhkottuneen kansineen tuppas unohtumaan sinne laiturin viereen sateille alttiiksi. Niinhän siinä kävi, että eipä madoille voinut muuta kun veisata virttä 600 ja hajukin oli sen mukaista. Just sopiva kosteus ja liiallisen lämmön tai kylmyyden välttäminen  on matojen elinehto.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #7 : 15.07.08 - klo:09:32 »

Mikäli ihan omasta mielestäni tekisin "oikeaoppisen"  Iskee silmää  matojen säilytysastian niin se olisi seuraavanlainen.  Autoon mukaan lapio ja LSO tai Atrian eineksille tarkoitettu valkoinen isohko myymälään kuljetuksiin tarkoitettu muovilaatikko.  Sinne pohjalle ensin pienehköjä kiviä ja karkeaa soraa josta saataisiin ikäänkuin saloja sinne pohjalle estämään mullan liiallinen kosteus.  Sitten kerros maa-ainesta sellaisesta paikasta mistä noita matoja muutenkin on mahdollista kaivamalla löytää.  Tämän jälkeen pienehkö kerros hienonpaa sora-ainesta.  Tämä perustuu siihen että monta kertaa olen huomannut matoja olevan myöskin tuontapaisessa maa-aineksessa.  Tämä on siis vain mu-tu tuntumaa.  Sitten jälleen kunnollista, siis matojen löytymisestä olevalta paikalta, loppu laatikko sitä maa-ainesta täyteen.  Aivan pinnalle kuten Par ilmoittikin, sammalta joka pitää todella hyvin kosteuden siinä pinnan tuntumassa ja estää liiallisen kosteuden menemästä koko multakerrokseen.

Ruuaksi niille voisi antaa mallasta- nimistä? rikkakasvia tai sitten vain ruohikolta revittyä ruohoa.  Tosin pienenä..... kauan kauan sitten Iskee silmää kuulin että nille voisi antaa myös kahviporoja mutta ne minun käsitääkseni homehtuvat.  Samoin muistan hämärästi että piimää? sinne voisi hieman lirauttaa, mutta nämä ovat vain hämäriä muistikuvia lapsuudesta, taidan kuitenkin varovasti kokeilla. 

Lainaus Par: ... "Ton liiallisen kosteuden vaikutuksen opin jo KAAAUAAAN   Iskee silmää  sitten lapsuudessani".  Öhön tuota meillä on ikäeroa joko kuukausissa laskettuna tai jopa vuosi  Järkyttynyt joten tuo lapsuus oli kyllä minullakin kaaaaaauaaan sitten mutta ehkä silloin en joutunut matoja säilyttämään vaan aina sain tarvitessa niitä lapiolla kaivalla riittävästi.  Mutta summa summaarum Iskee silmää kosteus on se paha peikko.
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo:09:38 kirjoittanut igors » tallennettu

PAR
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 15.07.08 - klo:10:00 »

Tuon tyyppistä lootaa olen itsekin suunnitellut. Pohjalle salaojaksi aattelin pistää lekasoraa. kun sitä on nuoremman poikani talon rakennusprojektin yhteydessä yllinkyllin hankittuna. Pitää vaan huuhdella lekasora, jotta pH-arvo olisi balanssissa.
Igors: se on sitten 2 ja puoli vuotta  Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info