Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
19.11.08 - klo:20:27

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Syötit
| |-+  Elävät syötit
| | |-+  Mistä löydät onkimatoja.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Mistä löydät onkimatoja.  (Luettu 897 kertaa)
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« : 07.06.08 - klo:11:35 »

Todennäköisesti meillä kaikilla on oma matopaikka mistä sitten tarpeen vaatiessa niitä käydään "poimimassa".  Mutta oletteko koskaan joutuneet hakemaan onkimatoja aivan vieraasta ympäristöstä ja miten ne silloin löytyvät.

Itse olen aikoinani ollut työelämässä yli kymmenen vuotta poissa vakitisesta asuinpaikastani.  Näinollen olen monta kertaa joutunut hakemaan onkimatoja aivan vieraasta ympäristöstä.  Nytkään en löydä matoja oman taloni pihalta vaan joudun hakemaan niitä viiden kilometrin päässä olevalta vanhalta pellolta.  Ko pelto ei ole paras mahdollinen onkimatopaikka kun siinä on lähinnä entisen merenpohjan takia lähes hiekkapitoinen maa ja se ei ole paras paikka etsiä matoja ainakaan kuivana kautena. Toinen paikka on vieläkin pidemmällä mutta siellä on niin paljon porukkaa muutenkin että en sinne viitsi sekaan mennä. (lisäksi se on kaupungin alueella oleva, lähes puistomainen alue, joten kun siellä lapion kanssa häärii niin kyllä hieman arveluttaa jos joku tulisi touhusta kyselemään.)

Mutta siis vieraalla paikalla kannattaa hakea lehtipuita kasvava alue.  Ehkä paras mahdollinen tuntomerkki olisi se että paikalla kasvaisi nokkosia, sillä nokkoset yleensä viihtyvät juuri sen tyyppisessä maaperässä missä myös onkimadot ja kasiaiset viihtyvät. Samalla kannattaisi myös tarkkailla että siinä olisi vielä mieluimmin jonkinasteinen notkelma sillä silloin kosteus maaperässä pysyisi kauemmin.  Tällä hakumetelmällä olen yleensä onkimatoja löytänyt olen sitten ollut suomessa tai muissa pohjoismaissa.

Kaikkein parasta tietenkin on sateen jälkeen poimia niitä asfaltilta tai nurmikoilta kunhan ensin on varmistanut että niitä ko paikalla yleensä esiintyy.  Asian voi varmistaa katselemalla löytyykö kastemadon aikaansaamia pieniä reikiä nurmikolta/tai sen lähettyvillä olevasta maanperästä.  Sen reiän ympärillä on luonollisestikin pieni kasa maata jonka tämän reikä on syrjäyttänyt.  Mutta mutta .... miten itse haet onkimatosi joko kotosalta tai vieraalta alueelta.  ps. unohtui vallan tuollainen lehtikasa ei sanoma-  Iskee silmää josta ainakin keväisin saa helpostikin onkimatoja, tosin ne ovat pieniä ja eivät oikein kestä kalojen käsittelyä
« Viimeksi muokattu: 07.06.08 - klo:11:37 kirjoittanut igors » tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
keijo 007
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #1 : 07.06.08 - klo:12:43 »

olen etsinyt vieraasta ympäristöstä matoja löytyi kylläkin vaan kaksi pientä ja laihaa Pyörittää silmiään
tallennettu
kuhankeittäjä92
Jäsen
*
Asuinpaikka: Pori <3

Elämäni ensimmäinen kuha 11-vuotiaana. :D

juza.1@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 08.06.08 - klo:10:31 »

Mulla on tuolla takapihalla komposti mistä löytyy kunnon kokoisia kasiaisia. Joskus on tullut haettua naapurin takapihalta, mutta ei ilman lupaa tietenkään. Iskee silmää
Pelloltakin olen joskus kaivellut, kun aloitin ongimisen, mutta nykyään etsin madot omasta pihapiiristä.
tallennettu

Kalastus ennen kaikkea! Iskee silmää
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Asuinpaikka: Pori

Säyne-enkka kesältä -08

Profiili
« Vastaus #3 : 08.06.08 - klo:14:00 »

Löydän onkimatoni tuosta pellon reunasta taloni takaa. Siinä kasvaa kaikkea nokkosia ym. lehtipuskia joten niiden juuresta vaan kaivelemaan.
Kunnon kastematojakin saa kun kävelee vähän pidemmälle pellolle kaivelemaan. Yleensä tulee noin 10-20 matoa kun kaivan, mutta näin kuumalla tuli eilenkin hädin tuskin 8 onkimatoa.
tallennettu

Haugi_94
Jäsen
*
Asuinpaikka: Jyväskylän mlk

m_p_94@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 08.06.08 - klo:15:50 »

Takapihalla on nurmikkoa, siitä löytää varmasti. Hymyilee
tallennettu
saury
« Vastaus #5 : 10.06.08 - klo:15:12 »

Takapihalla on nurmikkoa, siitä löytää varmasti. Hymyilee
Vanhemmat ilahtuvat kun tongit nurmikon kuopille  Iskee silmää
tallennettu
mika922
« Vastaus #6 : 11.06.08 - klo:10:51 »

Tien vieressäon eräänlainen "komposti",jossa kosteus säilyy ja matoja löytyy hyvin kuumallakin säällä. Hymyilee
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #7 : 16.07.08 - klo:06:58 »

On sekin aika ihmeellinen juttu kun aina olen sanonut että omasta pihastani ei löydy matoja.  Ei siinä mitään ihmeellistä ole jos niitä ei silloin löydä kun niitä kerran ei ole, mutta... olen nyt vajaan viikon katsellut ikkunasta kun rastaspariskunta hyppelee pihamaalla ja kun oikein tarkasti seurasin niin kyllä niillä onkimatoja oli suussa kun ne siellä nokkivat sitä nurmikkoa.  Kaikkein hämmästyttävintä on se seikka että ne löysivät matoja vaikka ei edes yöllä ollut vettä satanut.  Nyt varmaan täytyisi sitten  kesyttää muutama pariskunta omaan käyttöön etsimään noita matoja kun se niiltä niin kätevästi kävisi. Virnistää  Tosin eivät nekään mitään kastematoja löydä vaan joitakin aika pienenkokoisia matoja mutta kyllä niistä  Järkyttynyt (madoista) syötiksi olisi.
« Viimeksi muokattu: 16.07.08 - klo:07:04 kirjoittanut igors » tallennettu

jakezu
Jäsen
*
Asuinpaikka: multia

Henkeen ja vereen pystypilkkijä! ;)

jas_ka_95@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #8 : 16.07.08 - klo:10:22 »

minulla se matojen haku paikka on näin keskikesällä joko kompostista tai perunapenkistä (siis niistä kohdista joista peruna on jo nostettu  Iskee silmää) yleisesti kuitenkin kompostista  Hymyilee
tallennettu

sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa... ehkä Iskee silmää
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #9 : 27.07.08 - klo:16:03 »

Käväisin ihan varmuuden vuoksi katsomassa olisiko viimevuotisen ja tänävuotisen ruohojätteiden ja puiden lehtien muodostamassa jätekasassani onkimatoja.  Kyllä niitä keväällä siellä oli (sellaisia pieniä punaisia) mutta nyt ei sitten näkynytkään enään kuin yksi Virnistää kappale ja toinen,mikä oli tuhatjalkainen.  Mielessä oli josko illalla kävisi venevalkamassa kun siellä perjantaina kalamiehet kehuivat ahvenia saaneensa.  Täytyy nyt sitten miettiä viitsiikö sinne sitten ajaa vain katkarapuja ja makaroonia syötteinä...  Mutta ensin katsotaan Kalevan kisat jotka juuri alkoivat telkkarissa.
tallennettu

Southpaw
Jäsen
*
Asuinpaikka: Alastaro

Jussi_a@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 27.07.08 - klo:16:24 »

Mulla yleensä käy niin, että kun kovalla innolla rupean kaivamaan matoja, että saisi taas onget jokeen niin löydänkin vain hädin tuskin madon tai kaksi ja sitten lannistun niin, että jää ongetkin kuivalle maalle.  Surullinen

Nyt taas tuntuu olevan aika kortilla nuo madot ja kun varastoissa ei ole yhtään matoa.
tallennettu

~Hän putoaa kuin eno veneestä~
mika922
« Vastaus #11 : 27.07.08 - klo:17:20 »

Käväisin ihan varmuuden vuoksi katsomassa olisiko viimevuotisen ja tänävuotisen ruohojätteiden ja puiden lehtien muodostamassa jätekasassani onkimatoja.  Kyllä niitä keväällä siellä oli (sellaisia pieniä punaisia) mutta nyt ei sitten näkynytkään enään kuin yksi Virnistää kappale ja toinen,mikä oli tuhatjalkainen.  Mielessä oli josko illalla kävisi venevalkamassa kun siellä perjantaina kalamiehet kehuivat ahvenia saaneensa.  Täytyy nyt sitten miettiä viitsiikö sinne sitten ajaa vain katkarapuja ja makaroonia syötteinä...  Mutta ensin katsotaan Kalevan kisat jotka juuri alkoivat telkkarissa.

Mulla yleensä käy niin, että kun kovalla innolla rupean kaivamaan matoja, että saisi taas onget jokeen niin löydänkin vain hädin tuskin madon tai kaksi ja sitten lannistun niin, että jää ongetkin kuivalle maalle.  Surullinen

Nyt taas tuntuu olevan aika kortilla nuo madot ja kun varastoissa ei ole yhtään matoa.

Jaaha, nyt pitää minun sitten alkaa myydä noita matoja teille, kun tuntuvat olevan aika vähissä. Virnistää Itselläni on sellainen eräänlainen "komposti", minne olemme jo monet syksyt lehtiä vieneet ja aina sieltä löytyy matoja, jopa kuumina hellepäivinä. Vain kerran olen madoitta jäänyt, kun oli tässä pari vuotta sitten armottomat helteet, eikä silloin edes tuo paikka matoja antanut. Näyttää kieltä
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #12 : 27.07.08 - klo:19:40 »

En sitten viitsinyt lähteä.  Nolostunut  Kyllä se on niin että ei ole madon voittanutta jos ahvenia aikoo saada.  Tietenkin jos  oikein isoja on syönnöksellä niin särjenpalakin olisi ihan hyvä syötti, kokeillaan vaikkapa ensikerralla.
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #13 : 31.07.08 - klo:20:57 »

kävin Motonetissä tänään ja siellä oli matoja myynnissä, oli oikein oma jääkaappi niitä varten.  Hetken jo ajattelin ostaa purkillisen ( 4 eguu ) mutta jätin kuitenkin ostamatta kun oli pieni purkki ja kuitenkin siinä sanottiin olevan 40 - 50 matoa.  Ei ne kyllä sitten kovinkaan isoja voi olla.   Nyt kyllä sitten harmittaaa Epävarma kun olisi niitä kuitenkin voinut ihan kokeeksi ottaa.  Täytyy varmaan ensi kerralla sitten kokeilla kun ei oikein niitä matoja tahdo täältäpäin löytää.
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #14 : 08.08.08 - klo:17:11 »

Taas oli kymmenkunta lintua nurmikolla noukkimassa matoja.  Istuin ikkuna vieressä juomassa kahvia ja katselin niiden touhua.  Kyllä ne vain useampia matoja löysi vaikka itse en kyllä edes kaivamalla niitä saa.  Täytyy sanoa että kyllä ammattilaiset on ammattilaisia.  Virnistää  Täällä on vettä satanut koko päivän, oikeastaan jo yölläkin tuli vettä aika reippaasti.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info