Todennäköisesti meillä kaikilla on oma matopaikka mistä sitten tarpeen vaatiessa niitä käydään "poimimassa". Mutta oletteko koskaan joutuneet hakemaan onkimatoja aivan vieraasta ympäristöstä ja miten ne silloin löytyvät.
Itse olen aikoinani ollut työelämässä yli kymmenen vuotta poissa vakitisesta asuinpaikastani. Näinollen olen monta kertaa joutunut hakemaan onkimatoja aivan vieraasta ympäristöstä. Nytkään en löydä matoja oman taloni pihalta vaan joudun hakemaan niitä viiden kilometrin päässä olevalta vanhalta pellolta. Ko pelto ei ole paras mahdollinen onkimatopaikka kun siinä on lähinnä entisen merenpohjan takia lähes hiekkapitoinen maa ja se ei ole paras paikka etsiä matoja ainakaan kuivana kautena. Toinen paikka on vieläkin pidemmällä mutta siellä on niin paljon porukkaa muutenkin että en sinne viitsi sekaan mennä. (lisäksi se on kaupungin alueella oleva, lähes puistomainen alue, joten kun siellä lapion kanssa häärii niin kyllä hieman arveluttaa jos joku tulisi touhusta kyselemään.)
Mutta siis vieraalla paikalla kannattaa hakea lehtipuita kasvava alue. Ehkä paras mahdollinen tuntomerkki olisi se että
paikalla kasvaisi nokkosia, sillä nokkoset yleensä viihtyvät juuri sen tyyppisessä maaperässä missä myös onkimadot ja kasiaiset viihtyvät. Samalla kannattaisi myös tarkkailla että siinä olisi vielä mieluimmin jonkinasteinen notkelma sillä silloin kosteus maaperässä pysyisi kauemmin. Tällä hakumetelmällä olen yleensä onkimatoja löytänyt olen sitten ollut suomessa tai muissa pohjoismaissa.
Kaikkein parasta tietenkin on sateen jälkeen poimia niitä asfaltilta tai nurmikoilta kunhan ensin on varmistanut että niitä ko paikalla yleensä esiintyy. Asian voi varmistaa katselemalla löytyykö kastemadon aikaansaamia pieniä reikiä nurmikolta/tai sen lähettyvillä olevasta maanperästä. Sen reiän ympärillä on luonollisestikin pieni kasa maata jonka tämän reikä on syrjäyttänyt. Mutta mutta .... miten itse haet onkimatosi joko kotosalta tai vieraalta alueelta. ps. unohtui vallan tuollainen lehtikasa ei sanoma-

josta ainakin keväisin saa helpostikin onkimatoja, tosin ne ovat pieniä ja eivät oikein kestä kalojen käsittelyä