Kirjoitukseni 1.8. (Porin merialue vastaus 85) Kokemuksia katkaravusta syöttinä. Tästä ei voi vetää mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kun tämä koski vain yhtä reissua ja välttämättä ei edes kaloja ollut silloin paikalla.
"..Tulipa käytyä katsomassa venettä näin myrskyn jälkeen. Luonnollisestikin sinne ei kannata edes lähteä jos ei ole onkivehkeet mukana. Nyt olikin sitten hyvä mahdollisuus kokeilla tuota syöttitouhua. Koska yhtään matoa ei ollut käytössä, piti kotoa keksiä jotain korviketta mukaan. Keitein pienen määrän makaroonia ja kaivoin keittiön pakastimesta kuorittuja katkarapuja mukaani. Varoiksi otin vielä heittelyvehkeenkin mukaani josko olisi isoja ahvenia siellä ja mahdollisesti jopa lippaan ottamassa. Onkena minulla oli sellainen systeemi että normaalin painon olin korvannut jigillä ja sitten tietenkin siinä oli normaalisti koukku. kts. valokuva.
Koukkuun laitoin makaroonipalasen ja katkaravun ja sitten onki pyytämään. Siinä sitten odottelin kymmenisen minuuttia eikä ketään näkynyt tai kuulunut. Sitten tuli toinen auto siihen kalapaikalle ja siitä pariskunta ongelle. Hyvä juttu ajattelin itsekseni. Nytpä sitten saisin vertailukohdan siitä onko vika syötissäni vai eikö täällä tällä hetkellä olekaan kalaa. Pariskunta käytti syöttinä pieniä matoja ja heti tuntui kaloille kelpaavan.. Eipä tosin kovinkaan kummoisilta tuntuneet nuo kalat olevan. Rupesimme niitä sitten oikein porukalla tutkimaan kun vaikuttivat olevan pieniä silakoita. Ei mitään epäilystä etteikö ne silakoita olisi. Sitten perkasimme yhden..... oho sillä olikin uimarakko? Eipähän sitten silakka ollutkaan vaan todennäköisesti salakka.
Pariskunta oli siinä vajaan tunnin ja saaliiksi he saivat noita salakoita parisenkymmentä kappaletta eikä mitään muuta. Itselläni kävi silloin tällöin joku hieman tölväisemässä ja viemässä makaronipalan mutta katkarapu sai olla rauhassa. Nyt ei sitten edes sorviakaan näkynyt vaikka yleensä niitä on siellä pilvin pimein. Tuuli puhalsi suoraan mereltä siihen poukamaan ja tuntui hieman kylmältä vaikka aurinkokin aina välillä paistoikin. Kotona oli tuo maalaushomma vielä kesken joten lähdinkin sitten sitä jatkaman. Kuinkahan moni meistä pystyy syömään kalansyöttinsä jos ne ei edes kalalle kelpaa.
Minä söin itse syöttinä olleet katkaravut ja makaroonit kun ei ne kaloille kelvanneet."