Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
07.07.08 - klo:00:55

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Välineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Onkisiimat
| | | |-+  Siimanvahvuudet eri kalalajeille
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Siimanvahvuudet eri kalalajeille  (Luettu 370 kertaa)
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« : 10.09.07 - klo:16:52 »

Lähinnä mieltä askarruttaa mikä pitäisi olla 20-30 grammaista salakkaa ongittaessa siimanvahvuus. Viimeksi 0,16mm Storft meni poikki kun olin vajaa parikymmentä salakkaa saanut. Pitäisikö olla paksumpi siima vai kenties eri merkkiä? En ole erikseen vielä ongintasiimoja onkinut, sama käytössä kuin talvella.

Entä mikä vahvuus on hyvä noin 50 grammaisille särjille?
Entä 200-1000g lahnoille?
tallennettu

Jäitä odotellessa
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #1 : 10.09.07 - klo:20:29 »

Luulen että 0.23-0.30mm olisi sopiva noille. Ainakin lahnoille. Salakoista en tiedä kun kokemusta niistä ei paljolti ole.
tallennettu

'' Ei sitä pyytämättä saa.. Iskee silmää ''
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #2 : 10.09.07 - klo:20:45 »

Kyllä siinä siimassa oli jotakin vikaa.  Eihän salakka nyt tuonpaksuista siimaa poikki saa, muutenhan se siima menisi poikki jo vähänkin isomman kohon painosta  Hymyilee leveästi  Oikeastaan taitaa tuonpaksuinen siima kestää vielä tuon lahnankin.  Kyllä varmaan oletkin katsonut siimarullasta mitä ne lupaa vetolujuudeksi.  Tekisi mieli veikata että yli kolme kiloa luvattaisiin, tosin niihin lupauksiin ei kyllä ole missään siimassa luottamista.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #3 : 10.09.07 - klo:21:07 »

Kyllä siimassa siinä kohtaa on ollut joku vika, kun ei salakka pysty vetämään sitä poikki. Mainitsevasi 0,16 riittää oikein mainiosti salakan ongintaan. Minä olen ainakin käyttänyt Storftia hyvillä tuloksilla. Pääsiimana olen käyttänyt 0,20mm ja tapsina 0,16mm niin siinä on mielestäni hyvä yhdistelmä, että jos vetää kalan raakana niin sen siiman pitäisi kestää (ja tarkoitan tällä alle 600g kaloja sitä isommat otetaan melkein kaikki haavilla).
tallennettu
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #4 : 10.09.07 - klo:21:43 »

Joo kyllä ihmettelin kanssa että salakka sai 0.16mm siiman poikki.Tuntuu aika mahdottomalta.
tallennettu

'' Ei sitä pyytämättä saa.. Iskee silmää ''
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 10.09.07 - klo:21:46 »

Mulla oli just se 0,20 pääsiimana ja tapsi 0,16.

Luulen että siiman katkeamisen syy oli se, että laitoin painot siimaan kii puremalla, jolloin vahingossa hampaat osuivat myös siimaan ja se heikkeni siitä kohtaa?

Eli kuinka painot kuuluisi sitten kiinnittää vahingoittamatta siimaa? Pihdit olis varmaan ollu parempi vaihtoehto?

Olisikohan silläkin vaikutusta, että annoin niiden salakoiden rimpuilla siinä siimassa aika paljonkin?
Jos se siima siinä jonkun verran heikkeni, kun salakat pomppivat siinä kaikilla voimillansa.  Virnistää
tallennettu

Jäitä odotellessa
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 11.09.07 - klo:20:02 »

Ite käytän lähes aina n. 0.30 mm siimoja, tosin en ongi pieniä salakoita, mutta suurinosa saaliista on alle 100 g. Ihan hyvin on toiminut ja, en kyllä uskaltaisi onkia esim.  0.12 monofiilisiimalla paikassa missä on mahdollisuus saada isompikin kala.
tallennettu

Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 11.09.07 - klo:20:07 »

Luulen että siiman katkeamisen syy oli se, että laitoin painot siimaan kii puremalla, jolloin vahingossa hampaat osuivat myös siimaan ja se heikkeni siitä kohtaa?

Saattaapi tuokin olla totta, mutta myöskin saatat olla kiristänyt painot liian kovin, jolloin siima litistyy liikaa niiden painojen välissä ja katkeaa. Monesti käynyt näin. Pyörittää silmiään
tallennettu
haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #8 : 12.09.07 - klo:17:47 »

Pihdeillä on hyvä puristaa haulit kiinni ja sen jälkeen vetää painoja vähän ylöspäin ja leikkaa kohdan pois missä kohtaa on hauleja puristeltu niin ei tule mitään heikompia kohtia. Hyvä on myös muistaa että pihdit olisi parempi olla tasa pintaiset, että hauli ei puristuisi kiinni pihteihin kun pihdit avataan niin hauli myös löystyy hieman.
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 12.09.07 - klo:17:53 »

Nyt mulla on ne painot pääsiimassa niin ei luulisi huomenna katkeavan kun kisa on. Otan mukaan 3 pikkukalaonkea ja 2 varatapsia, niillä pitää pärjätä.
tallennettu

Jäitä odotellessa
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info