Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
05.07.08 - klo:01:23

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Välineet
| |-+  Vavat
| | |-+  Onkivavat
| | | |-+  Onkivapa kelalla vai ilman.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Onkivapa kelalla vai ilman.  (Luettu 345 kertaa)
igors
Jäsen
*

Profiili
« : 04.06.07 - klo:12:10 »

Nykyään kun jälleen käyn rannalta onkimassa, niin minulla on mukana pohjaonki ja sitten tavallinen mato-onki.  Tuossa mato-ongessa minulla on kela aina mukana.  Muutamia vuosia takaisin en tahtonut löytää kelankiinnikkeellä varustettua onkivapaa, mutta nykyään niitä kyllä on saatavilla.  Minä en enään käytäkkään mitään muuta onkivapaa kuin juuri sellaista missä on tuo kelan kiinnitys mahdollisuus.  Tuntuu vain olevan aika harvalla onkijalla tuon tapainen onkilaite käytössä.  Kun kerran on sellaisella onkinut niin todennäköisesti ei enään tavallisella vavalla ongikkaan.  Keloina siinä käytän vanhoja oikeista käytöistä poistettuja keloja, nythän niiden pääasiallinen tarkoitushan on vain toimia ikäänkuin siiman säiliönä.   Ainoana haittapuolena olen huomannut sen että ko onkilaitos painaa huomattavasti enemmän kuin ilman kelaa ja tietenkin siimanrenkaista ja kelankiinnikettä. Oletko kokeillut onkimista tuollaisella ja kumpi on mielestäsi parempi?.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 04.06.07 - klo:17:51 »

Yhdessäkään ongessa ei ole kelaa. Jos tarvitsen kelaa, niin sitten rakennan heitto-ongen virveliin, niin ongelma on ratkaistu sillä Iskee silmää

Ite en ainakaan ole vielä oikein keksinyt mitä etua sillä kelallisella ongella saavutetaan, siis jos vertaa normaaliin heitto-onkeen joka on virvelissä Pyörittää silmiään
tallennettu

haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #2 : 04.06.07 - klo:18:20 »

Yhdessäkään ongessa ei ole kelaa. Jos tarvitsen kelaa, niin sitten rakennan heitto-ongen virveliin, niin ongelma on ratkaistu sillä Iskee silmää

Ite en ainakaan ole vielä oikein keksinyt mitä etua sillä kelallisella ongella saavutetaan, siis jos vertaa normaaliin heitto-onkeen joka on virvelissä Pyörittää silmiään
Mielestäni siinä on se etu että vapa on yleensä pitempi, joku 3m-7m suurin osa kylläkin varmaan ammatti käyttöön. Ja kun on pitempi vapa niin heitto pituus kasvaa ja kyllä veikkaan että jollain 4m on helpompi saada kala ylös kuin 2m. Itse tulee ongittua kyllä vain tavallisilla vavoilla, vavat ovat kylläkin yleensä hiilikuituvapoja.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 04.06.07 - klo:18:28 »

Virtaavassa paikassa missä on useampia onkimassa lähes kylki kyljessä kiinni on tuollainen pitempi onkivapa kelalla parempi kuin että sen tekisi tavallisesta heitovavasta.  Virtahan kuljettaa ongenkohon lähes välittömästi sivuttain toisten onkijoiden siimaan jos sinulla ei ole tarpeeksi pitkää vapaa. Eihän tälläkään montaa metriä voiteta mutta on ne muutamatkin metrit joskus hyödyksi.  Muuten siinä on kyllä noita huonoja puolia kyllä aivan riittämiin.  Heittomahdollisuus taas ainakin periaatteessa edelleen virtauspaikoissa mahdollistaa syötin heittämisen ns akanvirtaan jossa se voi olla siten että ei sotke muiden onkijoiden siimaa. Virtaamattomassa paikassa siitä ei niinkään hyötyä ole.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
esal
Jäsen
*

Muumipappa ei ole amatååri!

Profiili
« Vastaus #4 : 06.06.07 - klo:13:21 »

Kyllä kaikki onkivapani ovat täysin kelattomia. En ole myöskään mitään heitto-onkia laittanut virveliin, ihan olen tavan onkivavoilla pärjäillyt, mutta voisi olla tuo kelaonginta ihan mielenkiintoista puuhaa.. Hymyilee
tallennettu

Arvon foorumilaiset, ottakaa haaste vastaan ja tehdään tästä foorumista aktiivisin ja asiantuntevin ongintaan ja pilkintään keskittynyt keskustelufoorumi. Tavoitteeseen jokainen voi osallistua itse. Kirjoitetaan usein, hyvällä äidinkielellä ja jätetään turhat viestit kokonaan pois.
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 11.07.07 - klo:12:38 »

Kelaonginta, siis virvelillä on minun mielestä ehkä hauskempaa kun onginta normaalilla teleskooppiongella. Sillä on parempi väsyttää kookkaammat ja vahvemmat kalat. Tosin teleskooppionki sopii hyvin mökkilaiturille ym. Mistä nousevat kalat yleensä on pieniä ahvenia ja särkiä Hymyilee
tallennettu

psychocowboy
Yleisvalvoja
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #6 : 11.07.07 - klo:13:13 »

Yhtään puhdasta onkivapaa kelalla ei enään ole. Nykyään tulee laiteltua ul releisiin onkivehkeet kiinni jos tarvitsee kelallista. Tuommoisen kelallisen voisi hommata jos ei hirveitä maksele.
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info