SUURkalastaja jyväskyläst
Jäsen

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #15 : 06.02.09 - klo:13:33 » |
|
0.12-0.14mm on tällä hetkellä vissiin morriongissa. Hyvä tuntuma kyllä tosiaan noilla paksuuksilla. Tosin ainoa huono puoli on, että menee vetämällä (käsillä terävästi nykäsemällä) poikki, mutta rauhassa kun jaksaa väsyttää niin kyllä sitä vähän paremmankokonenkin kala tulee ylös. Isoin kala noilla siimoilla on puolenkilon ahven.  Katki eivät ole vielä kaloille menneet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Herra anna minulle kerrankin sellainen kala, ettei minun aina tarvitsisi valehdella
|
|
|
nalle
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 06.02.09 - klo:22:33 » |
|
Aikoinaan (noin 10 vuotta sitten) käytin kanssa n. 0.14 siimoja morrissa. Sitten kyllästyi varsinkin matalassa vedessä tapahtuneisiin tartutusvaiheen siimojen katkeamiseen isompien ahventen kanssa. Siirryin käyttämään 0.18-0.20 siimaa. Siihen loppui siimojen katkeilu haukia lukuun ottamatta. Nekin tulee nykyään helpommin ylös kunhan morri tarttuu suupieleen. Pienenä haittana on tietysti kalastuksen aloittaessa vähäinen siiman kierteellä olo. Sekin poistuu ensimmäisen kalan jälkeen.Minusta tuntuman saanti käyttämiini pieniin volfram-morreihin on ihan hyvä. Vai lienenkö tottunut käyttämiini välineisiin. Syvässä virtaavassa vedessä paksumpi siima tietysti antaa suuremman pinta-alan leijuttaa pikkumorria jolloin pohjankin löytyminen helpommin vaikeutuu. Siihenkin auttaa tietysti isompi ja painavampi morri. Tosin se usein taitaa kalastaa huonommin kuin pienempi ainakin minun kokemuksen mukaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jokke--
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 09.02.09 - klo:17:15 » |
|
morreissa 0,12 tai 0,14.. nuolla pärjännyt hyvin..!! mielestäni morreissa on ihan turhaa käytää yli 0,16 paksuista kaapelia.. etenkin kisoissa olen huomannut, joidenkin vetoavan isojen aapojen riuhtomiseen.. mutta vähiin heillä on jäänyt "isommat" aapot kun niin paksuila siimoilla pilkkivät! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allu-Santeri
Jäsen

Niin se vain menee...
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #18 : 09.02.09 - klo:17:18 » |
|
morreissa 0,12 tai 0,14.. nuolla pärjännyt hyvin..!! mielestäni morreissa on ihan turhaa käytää yli 0,16 paksuista kaapelia.. etenkin kisoissa olen huomannut, joidenkin vetoavan isojen aapojen riuhtomiseen.. mutta vähiin heillä on jäänyt "isommat" aapot kun niin paksuila siimoilla pilkkivät!  Mä taas en ymmärrä miksi hitossa pitää käyttää noin jumalattoman ohuita siimoja? 0.22mm ohuin mitä käyttänyt ja ohuemmaksi ei mene, ennen kuin joku tulee viereen 0.09mm monon kanssa repimään 10kg kalaa vaikka itse ongin tyhjäää. Sen ymmärrän jos käyttää niin jumalattoman pieniä morreja taas, että morrin paino ei saa siimaa suoraksi ja tuntuma on sen takia huono.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kala-ale
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 10.02.09 - klo:16:12 » |
|
morreissa 0,12 tai 0,14.. nuolla pärjännyt hyvin..!! mielestäni morreissa on ihan turhaa käytää yli 0,16 paksuista kaapelia.. etenkin kisoissa olen huomannut, joidenkin vetoavan isojen aapojen riuhtomiseen.. mutta vähiin heillä on jäänyt "isommat" aapot kun niin paksuila siimoilla pilkkivät!  Mä taas en ymmärrä miksi hitossa pitää käyttää noin jumalattoman ohuita siimoja? 0.22mm ohuin mitä käyttänyt ja ohuemmaksi ei mene, ennen kuin joku tulee viereen 0.09mm monon kanssa repimään 10kg kalaa vaikka itse ongin tyhjäää. Sen ymmärrän jos käyttää niin jumalattoman pieniä morreja taas, että morrin paino ei saa siimaa suoraksi ja tuntuma on sen takia huono. Ihan sen takia kun mitä ohuempaa siimaa käyttää sitä paremmin morri ui ja kalastaa..!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jakezu
Jäsen

Henkeen ja vereen pystypilkkijä!
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 10.02.09 - klo:17:12 » |
|
olen kala-alen kanssa ihan samaa mieltä... mitä ohuempaa siima on sitä paremmin morri kalastaa ja ui.. mun mielestä ei oo mitään järkeä laittaa morri-onkeen 0.22 tai 0.25 siimoja! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
J A K E Z U
|
|
|
nalle
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 10.02.09 - klo:17:52 » |
|
Minä en ole huomannut minun käyttämissä pisaran muotoisissa morreissa muuta "uintia" kun ylöspäin nostaessa pisaran paksupää nousee ensin ja koukku+syötit tulee vähän jäljessä. Alaspäin mennessä toisin päin. Lyhyttä terävää tärisytystä tehdessä syötti pysyy lähes paikallaan ja paksu pää liikkuu enemmän ylös ja alas. En ole huomannut sillä "uinnilla" eroa siiman paksuuden vaihtuessa kunhan siima on suora. Ko. uintia en tosin juuri 2 metriä syvemmässä pystynyt seuraamaan. Muun muotoisilla morreilla saattaa tietysti olla suurempikin tasapainopilkin tapainen uinti. Niihin en ole perehtynyt.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allu-Santeri
Jäsen

Niin se vain menee...
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #22 : 10.02.09 - klo:17:55 » |
|
olen kala-alen kanssa ihan samaa mieltä... mitä ohuempaa siima on sitä paremmin morri kalastaa ja ui.. mun mielestä ei oo mitään järkeä laittaa morri-onkeen 0.22 tai 0.25 siimoja!  Uinnista ei tietoa kummemmin, mutta uskon sen uivan ihan hyvin kun kalojakin kiinnostaa todella hyvin ja syötäväksikin asti niitä kertynyt morrilla. En näe järkeä käyttää ohuita siimoja noiden perustelujen pohjalta ainakaan.  Ohuemmalla siimalla vain pilkin menetys lisääntyy.  Edit: Nalle puhus sanat suusta ja hyvin. Pisaranmuotoisia morreja itsekkin käytän ja samanlaista uintia itsekkin olen vain niillä saanut aikaan. Mun morrit on saanut 0.25mm siiman helposti suoraksi ja tuntuma ollu pirun hyvä. Parit morrit vaativat 0.22mm siiman tuohon 1.5-2m veteen jo.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 10.02.09 - klo:17:57 kirjoittanut Allu-Santeri »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jakezu
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 10.02.09 - klo:17:58 » |
|
olen kala-alen kanssa ihan samaa mieltä... mitä ohuempaa siima on sitä paremmin morri kalastaa ja ui.. mun mielestä ei oo mitään järkeä laittaa morri-onkeen 0.22 tai 0.25 siimoja!  Uinnista ei tietoa kummemmin, mutta uskon sen uivan ihan hyvin kun kalojakin kiinnostaa todella hyvin ja syötäväksikin asti niitä kertynyt morrilla. En näe järkeä käyttää ohuita siimoja noiden perustelujen pohjalta ainakaan.  Ohuemmalla siimalla vain pilkin menetys lisääntyy.  En ole menettänyt 0.14 tai 0.16 siimoilla kuin ehkä muutamia morreja hauki tärpeissä.. ja noilla siimoilla nostettu yli puolenkilon kaloja.. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
J A K E Z U
|
|
|
Allu-Santeri
Jäsen

Niin se vain menee...
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #24 : 10.02.09 - klo:18:07 » |
|
No riski ainakin kasvaa katkeamisessa ja nuo hieman paksummat siimat antavat anteeksi vähän paremmin ison kalan kanssa väsyttäessä tehtyjä mahdollisia virheitä. Myöskin noiden hiustenohujen siimojen sitominen on ärsyttävää, kun solmua ei voi yhtään kiristää kun naps kuuluu heti. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jokke--
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #25 : 10.02.09 - klo:23:00 » |
|
No riski ainakin kasvaa katkeamisessa ja nuo hieman paksummat siimat antavat anteeksi vähän paremmin ison kalan kanssa väsyttäessä tehtyjä mahdollisia virheitä. Myöskin noiden hiustenohujen siimojen sitominen on ärsyttävää, kun solmua ei voi yhtään kiristää kun naps kuuluu heti.  itse kun kiristä esim. 0,14 siiman solmun, niin kannattaa ottaa sitä siimaa vaikka 1m ulos kelalta. ja kiristää se solmu sieltä noin 1m-70cm päästä.. siinä on hieman venymis varaa, ja siima ei katkea NIIN helpolla...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allu-Santeri
Jäsen

Niin se vain menee...
Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #26 : 11.02.09 - klo:09:40 » |
|
tse kun kiristä esim. 0,14 siiman solmun, niin kannattaa ottaa sitä siimaa vaikka 1m ulos kelalta. ja kiristää se solmu sieltä noin 1m-70cm päästä.. siinä on hieman venymis varaa, ja siima ei katkea NIIN helpolla...
Kiitos neuvosta. Pidetään muistissa jos joskus harhahdan noihin todella ohuisiin siimoihin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ruutti
Jäsen

Profiili
Sähköposti
|
 |
« Vastaus #27 : 06.12.09 - klo:12:39 » |
|
Nostellaas vanhaa topicia kun alkaa olla ajankohtainen. Onko täällä muita mormuskalla kilpaa pilkkiviä?... Itsellä siimana Stroftin 0,08 ja isompaan kalaa +100g niin 0,10. Mitä siimamerkkejä suosittelisitte?... Strofti on mielestäni toimiva siima, mutta kokeilunhaluisena tekis mieli muitakin merkkejä testailla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jakezu
Jäsen

Profiili
|
 |
« Vastaus #28 : 07.12.09 - klo:20:45 » |
|
Laitoin ensimmäistä kertaa morri-onkiin 0,22mm (toisin kuin muissa aiheissa kerron, huomasin virheen kun katsoin siimarullaa vähän tarkemmalla silmällä  ) Vain ja ainoastaan kirjolohien vuoksi. Morritkin ovat tietenkin sen mukaisia että tuntuma pysyy, eli vähän järeämpää kaliberia. Pitäisi täksi kaudeksi vaihtaa muutamaan morri-onkeen uudet monot, 0,16mm, mitä merkkiä suosittelette?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
J A K E Z U
|
|
|
Überschnitzel
Jäsen

Ensimmäinen morrilla saatu kala. =)
Profiili
|
 |
« Vastaus #29 : 07.12.09 - klo:21:40 » |
|
Stroftin GTM on loistava siima, itselläni sitä joka vavassa eri paksuisina. Myös morrivavassa (0,12mm), toiminut mainiosti. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|