Mikä vapa on ahvenelle paras, jos käyttää pysty pilkkiä?
Tai minkälainen kärki.
Tehoja olen käytellyt; isommalla puolalla. Mielestäni ei kannata valita pienin puolaisia onkia.(makuasia). Koska käytän värinäuintisia pilkkejä,olen suosinut kärjeksi "jäykkää" lasikuitukärkeä. Ns. tapsipilkille (ei värinä vaan liukuuinti) suosin herkistinkärkeä. Seur.talvella aion opetella viimein myös haarukkavavan käytön- ostin Karismaxin 1V :n (värinäpilkeille) ja 1SR:n (tapsipilkeille).
Noissa vavoissahan on kela eri puolella vapaa, 1V:ssä yläpuolella ja 1SR:ssä alapuolella. Itse käytin vielä 4-5 vuotta sitten lähinnä niitä vapoja, joissa on kela yläpuolella. Sitten kun kokeilin ensi kertaa juuri tuota 1SR vapaa, tykästyin siihen niin että en enää juuri käytä kuin niitä vapoja, joissa kela on alapuolella. Osasyy on kyllä varmaan se, että noissa malleissa, joissa kela on alapuolella, on kehäysväli 20cm, kun se muissa vavoissa on pääosin se 25cm.
Jotenkin tuosta 20cm kehäysvälistä vavan alapuolella olevalla kelalla on tullut selvä suosikki, kehääminen on jotenkin helpomman tuntuista niin. Edessä onkin Max 1SRV:n ostaminen, sillä tiedän sen olevan itselleni paras vaihtoehto ketjupilkintään.