Nyt on ihan sentapainen tunne että taidanpa hyvinkin äkkiä jättää uisteluvehkeet rauhaan ja siirryn vallan vain ja ainoastaan mato-onkijaksi. Eilinen uistelureissu merelle meni aivan "ketuille". Nyt täytyy kyllä oikein miettiä mikä ihme tuossa taimenen kalastuksessa oikein on pielessä. Olen uskolla käynyt merellä taimenia hakemassa ja en ole muuta saanut kuin kokemusta. Kyllä niin kypsentää miestä kun pian tulee kymmenen reissua täyteen ja ei edes ole nähnyt taimenta. Eilen sentään joku kävi tempaisemassa uistinta. En tiedä mikä oli, epäilen haukea, vaikka paikka oli kyllä sellainen mistä
syksyllä olen taimentakin saanut. Epäilen haukea siksi että vaikka se oli kiinni vain viitisen sekunttia, se vaikutti niin isokoiselta että tuskin taimen niin mahtavasti tempaisee. Minulla on tapana pitää kelassa ns. "taistelujarru" aivan piukassa, lähes niin kireällä kun siima kestää, ja välittömästi kun olen tehnyt vastaiskun niin sitten löysään tästä taistelujarrusta. Nyt en edes ehtinyt jarrua löysentää mutta kala veti siimaa puolalta sen muutaman sekunnin. Tuskin taimen olisi tähän kyennyt?? Aivan yhtä tyhjää oli sitten vetämällä tai heittelemällä. Kotiin tultuani oli posti tuonut kymmenen uistinta joilla ainakin hesassa on taimenta oikein ylös saatu. Seuraavalla reissulla en sitten mitään muuta uistinta edes kokeile.
Siis nythän on niin, että mahtaakohan meritaimen edes tulla koko lahteen näin keväisin. Nyt kun oikein ajattelen tätä asiaa niin kukaan ei ole mitään taimenista puhunut. Vanhat papparaisetkaan jotka verkkojaan sinne virittelevät, eivät kyllä näin
keväällä mitään taimenista puhu. Siikaa, haukea, ja ahventa ne saavat mutta taimenista ne ei tosiaankaan puhu mitään. Uskoisin että voisin vaikka kaksikymmentä reissua tehdä jos edes joku olisi yhdenkin taimenen saanut. Nyt tuntuu kyllä niin turhalta. Eilenkin moni paikka oli kuin suoraan taimenenkalastajan oppikirjasta. Syvältä nouseva moreeni/kivipohja siellä täällä pohjakasveja rantaan päin matalaa siten että kymmenen metriä rannasta syvyys noin metri. Aivan rannassa syvyyttä parikymmentä senttiä, kivikkoa kasvillisuutta. Se siitä

Tänään sitten menin oikein
kunnon ongelle. Paikka oli sama kuin edellisellä mato-onkireissulla. Eivät olleet ehtineet eläkeläispapparaiset valtaamaan sitä yhtä kiveä mihin aina on tunkua. Taitaa olla lähes taikauskoa että pitäisi päästä saman kiven päälle istumaan kun onkii siinä paikassa. On se aika hassua että vaikka olisit kahden metrin päässä niin kuitenkin se yksi paikka on ainoa oikea ja jos kalaa ei tule, niin vika on sitten siinä että et päässyt "omalle" paikallesi. Ei ollut ketään siinä aamulla vaan sain yksin olla siellä. Virtaus kävi mielestäni väärään suuntaan eikä kaloja näkynyt. Siirryinkin sillan toiselle puolella ja laitoin seka mato-ongen että pohja-ongen pyytämään. Jälleen jigi myöskin molempiin onkiin mukaan. Hiljaista oli ja kylmä tuuli oli vasten kasvoja. Päätinkin siirtyä toiselle sillalle. Kapusin sillan alta ylös maantielle ja katsoppas vain
siellä kivellä eläkeläispapparaiset istu ja onki. Eivät huomanneet minua ja katselinkin hetken aikaa, eivät saaneet yhtään kalaa sinä aikana.
Ajoin toiselle sillalle ja jo kaukaa näin että paika oli täysin tyhjä. Viritin jälleen molemmat onget pyytämään. Nyt olikin aivan eri meininki kalantulon kanssa. Pohja-onki tuntui olevan oikein suosittu. Hetkessä olin saanut mukaanotettavia ahvenia viitisen kappaletta. Kaikki pohja-ongella, jigi ei tänään kelvannut yhdellekään. Tuli toinenkin kalamies siihen pyytämään. Sama periaate kuin minullakin, pohja-onki ja mato-onki. Sai muutaman ahvenen. Aurinko paistoi ja oli oikein mukava ilma, tuuli kävi selän takaa ja koska olimme penkan alaosassa niin tuuli ei siihen paikkaan sopinut. Ehdin saamaan vielä vajaan kymmenkunta ahventa kun tuuli muutti suuntaa. Siis valehtelematta aikaa meni puoli minuuttia kun yht´äkkiä tuuli olikin sivulta ja voimakkuus lisääntyi ainakin 5 - 7 metriä sekunnissa. Puolessa minuutissa muuttui??
Niin muutui kalantulokin. Ahvenien lisäksi olin saanut särkiä, kiisken( oli niin iso että hetken jo ajattelin punnita sen, mutta vaaka oli autossa) ja pienen lahnan. Niin loppui kaveriltakin kalantulo. Siirryin jälleen sillan toiselle puolelle. Taas aurinko paistoi mutta tuuli ei sopinut sinne. Kaveri jäi sinne tuuleen kokeilemaan. Istuin ja vain nautein olostani. Vielä pari mukaanotettavaa ahventa tuli ylösotetuksi. Kaveri jonka kanssa edellisen reissun tein, soitti ja kysyi kalantulosta. Kerroin että on vähän nihkeää. Sovimme että lähdemme maanantaina uudelleen mato-ongelle.
En viitsinyt fileroida ahvenia rannassa vaan toin ne kotiin. Olenkin varmaan joskus kertonutkin että minulla on täällä kotona oikein erikseen tehty kalanperkauspaikka. Metallijaloilla seisova pöytä missä päällisenä on ns. hygienialevy. (paksu teflon) Elintarvikeliikkeen lihanleikkaajan iso alusta. Siinä on hyvä sopivalla korkeudella fileroida. Tähteet voin haudata maahan nyt kun koiraa ei enään ole. Ennen kun kätkein kalanperkausjätteitä kaivamalla maahan niin koira perskules tahtoi ne kaivaa ylös. Huomenna on ruuaksi
ahvenfilettä valkoviinikastikkeessa. nam nam. ps. kalanvalmistukseen ei saa käyttää mitään muuta rasvaa kuin voita. Tulipa vielä tuokin mieleen kun olimme kahdestaan entisen työkaverin mökillä kolme päivää ja koko ajan söimme itse pyydystettyjä kaloja, niin saimme tänä kolmena päivänä puoli kiloa voita kulutetuksi, siis kahdestaan. Mahtoi kolestroliarvot olla kohdallaan.