Perjantai iltapäivällä ennen neljää lähdettiin kohti Särkisaloa, ja suunnilleen 16.15 olimme perillä. Pilkimme siinä hämärän tuloon asti haukea, tosin ilman tulosta. Miten ihmeessä niitä haukia oikein saa? Kun eivät mihinkään ota vaikka kuinka yrittää. Hämärässä sitten menimme koittamaan matikkaa, emme kauas jaksaneet kävellä, kun yksi niiden "poluista" menee melko läheltä rantaa. Pepe_London saikin sitten siitä yhden matikan, 850g. Noh, enempää ei tullut, joten kala sumppuun odottamaan huomista.
Kuuden aikaan aamulla tänään herätys, ja seitsemän jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Ulkoluotoa. Ennen kahdeksaa perillä. Heti ensimmäiseltä pelipaikalta saimme Pepen kanssa ahvenet mieheen, kun Pepen eno jäi ilman. Enempää ei kuitenkaan näyttänyt tulevan, joten lähdimme kohti syvempiä vesiä.
15m vedessä eräässä jyrkänteessä oli kalaa, mutta se oli todella arkaa. Itseltäni meni 11 kärpäsentoukkaa ennen kuin sain sen ahvenen ylös

Ja pieni vielä. Siinä käytiin lähikarikkoja läpi, mutta ei kalaa, kuten arvata saattoi. Ajattelin että tulee perusreissu, mutta sainpahan sentään kaksi kalaa. Kiveenkin kairattiin, mutta kaira ei pahemmin kärsinyt.
Pepen kanssa jäimme pilkkimään siihen syvempään veteen, kun hänen enonsa lähti takaisin rannemmas. 10 minuutin päästä tuli soitto, "tulkaa tänne, täällä on kalaa". Minä sitten lähdin, Pepe jäi vielä siihen. Nyt sitä kalaa alkoi sitten tulemaan, sellaisia 150-230g ahvenia. Pari isompaa, 280, 320, 350 ja 420g kalat. Ihan mukavia. Tunti taidettiin pilkkiä siinä, ja parikymmentä ahventa siitä nousi. Alue oli pieni matalikko syvän keskellä, n. 50m rannasta. Karikin siinä oli keskellä, ja sen karin vierestä tuli parhaiten ahvenia. Siinä kohtaa oli vettä 5-6m.
Tuntui että syönti loppui niin vaihdettiin paikkaa jälleen. Siellä ei kauan keritty pilkkimään, kunnes minulla tärppäsi. pa**asärkihän se sieltä nousi. Loppui pilkkiminen siellä ja särki jäi linnuille. Ahvenia ei sieltä matalikolta löytynyt, joten taas takaisin edelliseen paikkaan.
Hetken pilkittyäni alkoi syönti taas. Samalta reiältä sain yhteensä 13 ahventa, en kyllä yhteen putkeen. Pienin taisi olla 100g. Kalat olivat hyvällä syönnillä, värikoukkukolmihaara oli melkein aina kokonaan suussa, jokainen haara kiinni. Syönti alkoi hiipua klo 12 ja sen jälkeen taisi tulla enää yksi ahven. 12.30 lähdettiin takaisin mökille.
Mahtava päivä oli kyllä. Ensimmäinen kerta kun sain jäillä kalaa. Yhteensä saimme 29 ahventa + 2 särkeä. Ahvenien yhteispaino oli 4.4kg ja keskipaino 150g. Suurin oli 420g, joka on myös oma ennätykseni. Pepen suurin oli 350g. Minä sain ahvenista 15, Pepe 7 ja Pepen eno 7. Melkein kaikki kalat tulivat 8cm messinki-hopea hopeasiivellä, tosin jokaisella oli erivärinen värikoukku alla. Minulla ja Pepella lisäksi aitoja kärpäsentoukkia syöttinä, kun taas Pepen enolla tekotoukkia. Ei näyttänyt olevan väliä onko aito vai ei. Pari kalaa taisi kyllä tulla tasurillakin.
Keli oli aika poikkeuksellinen, +2°c ja todella kova tuuli. Jos ei pilkkinyt selkä tuulta vasten niin kyllä kylmä tuli äkkiä. Aurinkokin aina välillä paistoi pilvien takaa.
Nyt on taas intoa pilkkiä. Pari MP-reissua ei paljon tämän jälkeen haittaa. Suurimman osan mielestä 4.4kg ei varmaankaan ole mikään kovin kummoinen saalis, mutta minulle se on.
Kuvia laitan, mutta kävi perinteiset ja kumpikaan ei saanut kameraa mukaan, joten kuvat on otettu kännykällä. pa**a kuvanlaatu mutta minkäs teet.