Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
07.07.08 - klo:02:04

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Välineet
| |-+  Tee-Se-Itse
| | |-+  Itsetehtyjä pilkkivapoja?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Itsetehtyjä pilkkivapoja?  (Luettu 940 kertaa)
Juho_
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« : 08.12.06 - klo:15:16 »

Jeps, elikkäs onko sakki tehnyt paljonkin pilkkivapoja? Mistä materiaaleista kädensia, itse vapa, herkistin ja muut tilpehöörit? Eli kiteytettynä mitä matskuja olette niihin käyttäneet? Itse olen tehnyt yhden kunnollisen, ja yhden karmivan.. Hymyilee

Kysykää, kertokaa ja kommentoikaa!

* pilkkivapa.jpg (53.36 kilotavua, 1024x1365 - tarkasteltu 362 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 08.12.06 - klo:15:18 kirjoittanut Juho_ » tallennettu
Pajulo
Jäsen
*

Salon Urheilukalastajat

TeemuPajulo@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 09.01.07 - klo:15:28 »

Mielenkiintosen näkönen toi sun vapas tossa kuvassa! Mites ton kärjen oot väsänny? Entäs mitä puuta mielestäs kannattaa käyttää?
Kyl mä oon sitä mieltä et omilla välineillä tulee vähintään yhtä paljon kalaa kuin ostetuillakin välineillä. Mitä tossa seuran
veteraanienki kamppeita on kattellu ni kyl kaikki on ite muokkailtu ja niinhän se kuuluukin. Ite en oo noihi vapoihi nii viel perehtyny mut morrei
oon jonku verran tehny...ja kalaa on tullu  Iskee silmää

Täytyy nyt ruveta noit vapojaki suunnittelee, taas yks harrastus lisää ite pilkkimisenki ohella  Virnistää

..................jäitä odotellessa  Huh
tallennettu

Lämmin - Lämpimämpi - Kamik
Mehulinko
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 09.01.07 - klo:18:22 »

Löytyipä hyllystä joskus poikasena kestopuusta tehty "vapa" madeharaa varten. On näköjään tullut käytettyä popniittejä naulojen sijasta, liekö naulat olleet vähissä. Siimana on kalastajanlankaa. Pitääpä helmikuussa käydä vapaa kokeilemassa, jos jotain sattuisi saamaankin.

* P1090021.JPG (65.94 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 209 kertaa.)
tallennettu
kuhana
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 21.01.07 - klo:10:34 »

Nonnii!!   

tuli sitten uusi "asiakas". Olen itse tehnyt pilkkivavat ja osan pilkeistäkin jo kohta parinkymmenen vuoden ajan ja tulokset on ihan mukavia! Tosin olen keloina käyttänyt kaupasta ostettuja valmiita satseja, mutta kaiken muun tehnyt itse. Morrivavat tulee mukavasti joko balsasta tai tutusta harjanvarresta! Kaikkihan on sallittua kun mielikuvitusta riittää!!!

Puntarivavat, morrivavat, kehintävavat ja kaikki muutkin on mukavasti tullut valmiiksi ja toimii kuin junan vessa!!! Morrikärkiä saa kaiken parhaiten kaikille (toivottavasti) tutusta röntgen filmistä, joka kestää pakkasta ja kaikkia muitakin säitä todella hyvin.   Voin joskus yrittää laittaa kuvia omista vavoista jos jotakuta kiinnostaa kattella....   Vinkkinä vois sanoa että kaupan vavoista kannattaa ottaa suuntaa antavaa mallia ja siitä kehittää oman käden mukaan sopiva onki! Ja niille jotka haluaa tehdä puntarionkia niin voisin suositella kokeiluun laittaa metallisien osien päälle kutistesukkaa, niin ei ole siiman kulumisia niin paljoo... (toimii myös madeongessa)
tallennettu
tohatsu3.5
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 02.02.07 - klo:20:50 »

Niin niitä vapa materiaaleja löytyy yllättävistä paikoista !
 Korkki esim Tiimarista 12mm paksuja pannun aluslevyjä.Joista on helppo rakennella vaikka
 minkälaisia kädessäpysyviä,lämpimäntuntuisia ja omankädenkokoisia aihioita.
 Eli työstät yhteenlevyyn kelankokoisen reijän ja liimaat sen toisenpäälle,sitten vaan muotoa
 hakemaan kahvalle.Työstö onnistuu paraiten porakoneeseen kiinnitetyllä hioma laikalla. Iskee silmää
tallennettu
pekka
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 28.01.08 - klo:19:10 »

Jos olet p-aukininen tai vähävarainen, niin kuin itse olen, silloin vavat on tehtävä itse. Yhden Karixmaksin hinnalla tekee 5-10 omatekoista vapaa ja tulee vähintään yhtä hyviä ellei jopa parempia. Kuvan vavat ovat prototyyppejä, joissa on haettu tärpinilmaisimelle hyvää paikkaa ( toki muotoilultaan ja idealtaan poikkeaa kaupallisista versioista, mutta sellaistahan sattuu kun itse tekee). Protojen perusteella tulikin sitten tehtyä n. 15 kpl samalla perusideaan perustuvaa vapaa. Materiaaliksi tarvitset vain abassia tai palsaa n. 22-25mm paksuista runkoon, taikoiksi hiilikuitutankoa 6mm ( esim Samfishingiltä), pianolankaa tai sukkapuikkoa, kutistesukkaa tangon päälle, tärppi laakerinstefan jousesta, lakkaa tai probionaattia pintaan, peflettiä käden sijaan, rullan joudut ehkä hankkimaan kaupasta tai ottamaan vanhasta ongesta. Rulla onkin kallein osa vavassa. Tekeminen ei vaadi mitään erikoistyökaluja vaan hieman suunnittelua, aikaa ja vaivannäköä.

* 209.JPG (1312.61 kilotavua, 2272x1704 - tarkasteltu 123 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info