Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
30.08.08 - klo:03:36

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Välineet
| |-+  Tee-Se-Itse
| | |-+  Tarinaa omavalmiste pilkeistä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tarinaa omavalmiste pilkeistä  (Luettu 2778 kertaa)
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #15 : 05.09.07 - klo:22:09 »

Itse olen laittanut lähipäivien tavoitteeksi tehdä itse pystypilkin. Ei pitäisi olla ollenkaan vaikeata, kunhan vain sahailee teelusikasta kuperan osan pois. Sitten hioo varren kulmat tasaiseksi, poraa reiät ja valmista! Sitten ajattelin jonkinmoista kiiltotarraa laittaa siihen pintaan liimalla kiinni.

Lusikan kuperasta osasta on kai mahdollista valmistaa rautupilkki, näin muistelen lukeneeni jostain.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #16 : 06.09.07 - klo:12:05 »

Rautupilkkijä varustautuu  matkalle kestävillä välineillä. Perusväline yli puolen kilon raudulle on 5-8 senttinen rautupilkki, jossa 10-15 sentin siimatapsin päässä mormyska tai perho. Mikäli kalastat paikassa, jossa rautujen keskikoko on 100-200 grammaa on tehokkaampaa pyytää pelkillä leecheillä, mosareilla ja mormyskoilla.  Rautupilkki eli rautulätkä on pyöreähkön mallinen, koska sen tulee leijua avantoon pudottaessa ja väläytellä kylkiä menomatkalla. . Tapsin päässä käytettävä mormyska, perho tai pelkkä koukku saa olla aika iso eli vähintään sentin kokoluokkaa.

Muistan myöskin lukeneeni jostakin tuosta lusikan varresta tehdyistä pilkeistä.  Lopusta osasta eli siitä kuppimaiesta osasta tuleekin juri sopiva rautupilkin aihio.  Olen itse aina "ihmetellyt" tuota rautupilkin kokoa kun kuitenkin kala joka sen nappaa ei kuitenkaan ole missään suhteessa siihen pilkkiin.  Tarkoitan että kala ei mitenkään saisi tuota pilkkiä suuhunsa mahtumaan vaan luulisi jopa että se pelästyisi noinkin ison pilkin näkemistä. Mutta kuitenkin se jostakin syystä toimii.  Taitaa vain nuo rautupaikat olla aika vähissä täälläpäin.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #17 : 06.09.07 - klo:18:18 »

Onhan näitä pystypilkkejä tullut väsäiltyä jokusia. Kuparin värisiä ja litteitä, niillä ollaan vedetty monessa kisassa jopa voitoon asti. Voin pistää kuvia jahka vaan on aikaa.
tallennettu
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : 06.09.07 - klo:22:01 »

Siitä lusikan kupista saa myös todella hyvän lusikkauistimen vaikkapa hauelle!
tallennettu

Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #19 : 06.09.07 - klo:22:52 »

olen semmoisen kupin väsännyt mutta se vain pyörii ärsyttävästi ja tulee pintaan. Missä vika?  Huh
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #20 : 07.09.07 - klo:09:44 »

Olen sitä mieltä että siihen kuppiin olisi pitänyt jättää siitä lusikasta hieman vartta näkyviin.  Mikäli se kuppi on aivan soikea joka puolelta niin kyllä se varmaankin vain pyörähtelee.  Sellainen kolmisen senttiä lusikan vartta antaisi sille hieman enemmän "ryhtiä".  Sitten vielä tuonkokoisessa "uistimessa" pitäisi koukut olla aika komean kokoiset sillä myöskin ne rauhoittaisivat tai jopa estäisivät sitä pyörähtelyliikettä.  Vaikka tuollaisen tekisikin niin kuitenkin sitä vartta jäisi aivan tarpeeksi vielä pystypilkin tekoon. Cool
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #21 : 17.11.07 - klo:10:16 »

Nyt alankin talveksi väsäämään pilkkejäni pääosin itse.
Pystypilkin tekokin on niin helppoa, sahaa esim. keittolusikasta kupin irti ja pyöristää sahatun pään ja antaa vähän omaa muotoa jos haluaa ja siinä se. Tasureidenkin tekoakin ois tarkotus kokeilla.
tallennettu

osmanhauki
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #22 : 17.11.07 - klo:12:03 »

Yks pysty pilkki on tullu tehty.. Epävarma Toinen puoli on kiiltävä ja toinen puoli sininen. On kyllä vähä huono, mutta pakko sitä on edes kerran koittaa. Nolostunut
tallennettu
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : 19.11.07 - klo:17:34 »

Mitenköhän tehdään pystypilkki muulla tavalla kuin tuosta lusikasta? Olisi mukava väsätä jotain omaa, mutten tiedä miten tuo tapahtuu Hymyilee
tallennettu

jakezu
Jäsen
*

Henkeen ja vereen pystypilkkijä! ;)

jas_ka_95@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #24 : 20.11.07 - klo:16:57 »

Mormuska on helppo tehdä. Kaivertaa vain puukalikkaan muotin johon valaa tinaa, ja pitää koukkua pihdeilla muotissa kun valaa. Sitten vain jäähdyttelee. Kun mormuska on jäähtynyt voi sekoittaa epoxidi-liimaa ja fosforia keskenään ja tössii värin morriin. ja sitten vai testaamaan  Iskee silmää
tallennettu
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #25 : 20.11.07 - klo:17:56 »

Lähteekö se valettu morri helposti irti siitä kalikasta? Mitkä koukut olisi hyviä ja mistä niitä saa Hymyilee
tallennettu

jakezu
Jäsen
*

jas_ka_95@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #26 : 20.11.07 - klo:18:54 »

valettu tina tarttuu koukkuun kiinni. nostat vain morrin pois jäähtymään.
tallennettu
jakezu
Jäsen
*

jas_ka_95@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #27 : 20.11.07 - klo:18:56 »

ja koukut katsotaan morrin mukaan, koukkuja saa lähimästä kalastus liikkeestä  Iskee silmää
tallennettu
salama
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #28 : 22.11.07 - klo:12:13 »

pptä saa ja muotin tehtyä tasureille ja morreille. ja jos oikeen haluu hifistellä, ja aika ei riitä  plaa palaa niin kannattaa turvautua ammatti apuun.  Virnistää http://www.kojamo.fi/muotit.html
tallennettu
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #29 : 27.11.07 - klo:21:06 »

Tällaset rumat morrit tänään tein. Ekat omavalmiste pilkit Näyttää kieltä

* Morrit (2).JPG (163.67 kilotavua, 639x403 - tarkasteltu 143 kertaa.)
tallennettu

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info