Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
12.10.08 - klo:10:53

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Pakkasrajasi?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pakkasrajasi?  (Luettu 325 kertaa)
esal
Jäsen
*

Profiili
« : 19.12.06 - klo:13:47 »

Millaisia pakkasrajoja teillä on? Eli minkä verran saa olla pakkasta, että menette vielä pilkille?
Oma raja on siinä 15-20 asteen välillä, ainakaan yli kahdenkymmenen asteen pakkasessa ei pilkille tule lähdettyä.
Tietysti pakkasen purevuuteen vaikuttaa aika paljon tuuli. Esim. Tämän talven ensimmäinen pilkkireissuni, oli aika tuulisissa olosuhteissa, joten -5 tuntui paljon kovemmaltakin pakkaselta. Iskee silmää
Onko kellään tietoa, että miten paljon tuuli vaikuttaa pakkasen "purevuuteen"?
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 24.12.06 - klo:23:45 »

Tällainen löytyi googlettamalla http://koti.mbnet.fi/loge/linkit/wind.htm
Jos oletetaan, että on tyyntä, niin pakkasrajani on siinä -30 paikkeilla. Samaa vastaa 10 metrin tuulessa -10 lämpötila.
Muistan kun olin pilkillä toissatalvena, lämpötila oli noin -6...-8 pakkasella ja tuuli oli melkein myrskyisä. Pilkkimisestä ei tullut yhtikäs mitään kun tuuli meni haalareista läpi ja jäädytti meikäläisen kalikaksi.  Epävarma
Viime talvena sen sijaan olin pilkillä kun oli -26 lämpötila ja tyyntä, silloin ei pahemmin kylmä tullut.

Toisaalta syötit ja kaikki muukin jäätyy kovalla pakkasella enemmän kuin pienellä pakkasella ja kovalla tuulella.
Sekoitetaanpa vielä hieman: tuulella saattaa lumi liikkua jään päällä niin nopeasti että minuutti sitten kairattua reikää ei enää löydä. Tuuli saattaa myös hankaloittaa omaa kulkemista. Jos taas jään päällä ei ole lainkaan lunta saattaa esimerkiksi pilkkipakki karata kovan tuulen takia. Toisaalta -25 pakkasella saa sen minuutin jälkeen potkaista reikään koska se jäätyy niin nopeasti.
tallennettu

Jäitä odotellessa
Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 01.01.07 - klo:16:24 »

Kyllä sinne -30c asteen pakkasessa mennään jos ei ole kova tuuli. Jos on jo vähän parempi tuuli, niin tippui -20c. Ainut poikkeus on se jos on oikein kaunis ilma, aurinko paistaa ja ei ole pilviä taivaalla, niin silloin menen kyllä vaikka oisi se -30c pakkasta ja tuulisi, koska silloin on niin mukava olla pilkillä, ja yli päätänsä olla ulkona, kun on oikeen kaunis ilma.
Aika hyvin siellä pärjää kun on oikeanlainen vaatetus ja tavarat laitettu jo kuntoon. Esim. itse laitan kaikki pilkit jo valmiiksi kiinni pilkkivapoihin, ennen kuin menen pilkille, kun ei oikein huvita siellä jäällä enään laittaa pilkkejä pilkkivapoihin. Madot on nyt eri asia, ne minäkin laitan vasta jäällä. Itse myös minä otan pari kappaletta sukkia ja hanskoja pilkille mukaan, jos vaikka hanskat kastuvat kun joutuu ottamaan ison kalan avannosta pois ja kädet ovat niin kohmeessa, että hanskoja ei suostu ottamaan pois Iskee silmää
tallennettu
jonski88
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 01.01.07 - klo:17:58 »

Kyllä se -20 on oikeastaan pakkasraja. Pystyy vielä jokseenkin miellyttävästi pilkkimään..
Kovemmassa pakkasessa siima ja kädet jäätyvät nopeasti.
tallennettu
juza
Jäsen
*

Profiili WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : 01.01.07 - klo:18:30 »

Kyllä se nykyään on, että maximi on -20, ja silloinkin sää olla aika tuuleton päivä. Hymyilee
tallennettu

kireitä siimoja
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 01.01.07 - klo:21:12 »

Minä käyn kalassa lähinnä vain mukavalla säällä. En ole kilpapilkkijä joten kova tuuli ja räntä- ja vesisade saa minut pysymään kotona.

Pakkasraja on parinkymmenen asteen tietämissä ja silloinkin lähden kalaan vain, jos tiedän, että kaverit ovat saaneet kalaa.
Nyt tosin voisin lähteä pilkille kovemmassakin pakkasessa, jos vain jäätä olisi.
tallennettu
Siikapossu
Jäsen
*

Olavi Virta, legenda jo eläessään.

Profiili
« Vastaus #6 : 02.01.07 - klo:10:11 »

Tuulisella kelillä -15, Tyynellä -25.
tallennettu

"Lapinmies tekee pienen tulen ja istuu lähellä, Etelän mies tekee suuren tulen ja istuu kaukana."
Mehulinko
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 02.01.07 - klo:17:57 »

Viime talvena kävin -20:n asteen pakkasessa pilkillä, silloin oli tyyni keli. Ongelmiksi tulivat siimojen nopea jäätyminen avantoon ja saappaisiin pikkuhiljaa kertyneet jääkimpaleet, joita piti vähänväliä hakata pois paikkaa vaihdettaessa. Kaloja ei mainittavasti sillä reissulla tullut, mutta kokemusta pakkaspilkinnästä kylläkin.

Koneelta löytyi tällainen taulukko.

* tuuli-indeksi.gif (37.68 kilotavua, 516x310 - tarkasteltu 64 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 02.01.07 - klo:18:02 kirjoittanut Mehulinko » tallennettu
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 02.01.07 - klo:21:50 »

Kyllä se pyörii tuos -10asteen tietämissä. En oo niin himopilkkijä, että lähtisin aivan joka säässä pilkille Hymyilee leveästi
tallennettu

Jussi07
Jäsen
*

Viime vuoden pannukarkeat

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 02.01.07 - klo:22:36 »

Melkein säällä kuin säällä kunhan ei tuule.
Oikeastaan siikapossun kanssa samoilla linjoilla.
tallennettu

temesi
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 04.01.07 - klo:13:57 »

Jos ei tuule niin ei paljoo mittaria katsella. Lämmintä vaatetta kyllä löytyy jokaiseen pakkaseen mitä Suomessa voidaan nähdä, mut jos se tuulee vielä sen lisäksikin, niin on ihan valmis. Eli melkeenpä rajani kulkee siinä missä bensiiniautotkin... Virnistää
tallennettu
jarski
Yleisvalvoja
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #11 : 12.01.07 - klo:12:20 »

Itse olen laiskistunut melkoisesti viime vuosina, joten jäälle tulee lähdettyä vain alle 10'C pakkasessa ja tuuletontakin pitäisi olla  Iskee silmää Pari huonoa jäätymisreissua tullut tehtyä ja kirottua jäätyneitä siimoja... Ei oo mun juttuja nää karpaasin hommat!
tallennettu
masa
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #12 : 12.01.07 - klo:20:03 »

-25ºC on minun pakkas rajani. Ja jos tuulee niin silloin on 18ºC.
tallennettu

elämän a ja o välissä äl ja koo
Toge
Jäsen
*

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 16.01.07 - klo:16:28 »

Itse en ole niin kova pilkkimies että lähtisin kovin suurissa pakkas määrissä jäälle eli kyllä varmaan se -20 on aikalailla maximi milloin voin vielä lähteä.. Tosin eipä se haittaa jos muutama pakkas aste on enemmän jollei vaan tuulee kovasti.
Jos on nätti keli ja aurinko paistaa niin eipä tuo pakkanen enää haittaa kun nauttii siitä auringosta ja ahvenien nostamisesta.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #14 : 26.04.07 - klo:18:18 »

Jos minä itse saisin päättää, niin pakkasraja olisi sama kuin etelässä. Lämpötila ei saisi koskaan pudota alle + 15 asteen. Siis plussalla, aivan oikein. Luulen että ei edes nykyisten lasten lastenlapset vielä pääse tähän tilanteeseen mutta tulevaisuudessa se on täysin mahdollista mikäli nykyinen elämänmeno jatkuu.  Järkyttynyt  lälläää sainpas jonkun tänäänkin lukemaan tätä pilkkifoorumia, vaikka onkin jo kesä.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info