Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
30.07.10 - klo:16:21

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Välineet
| |-+  Vavat
| | |-+  Kärki-kysymyksiä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kärki-kysymyksiä  (Luettu 932 kertaa)
Kalamara
Jäsen
*

Profiili
« : 23.01.10 - klo:14:32 »

Tässä parasta aikaa kun kalojen pilkkaamiseen olen hurahtamassa, niin monia kysymyksiä mieleni päälle noussut ompi. Joihinkin toki, olen löytänyt vastauksiakin, mutta jotkut kaivelevat mieltäni kieroa siinä määriin, nottei taho nukkumisestakaan tulla oikein mitään tolkullista tohinaa.
 Sen vuoksi aattelin, notta josko kysyisin tällä palstalla ja parhaassa tapauksessa jopa vastauksiakin rupeaisi roppakaupalla ropisee. Etupäässä toki, niitä über-asiallisia siis. Niitä kun perin mielelläin itsekin lukisin ja miksei muutkin kalakamraatit, joita mahrollisesti samat kysymykset paineleepi.

No kaikkihan alkoi siitä, kun pilkkivapaloisia ostelemaan lähdin. Onhan sitä valikoimaa vaikka millä mitalla, joten aattelin, notta jos yhressä merkissä ainaskin aluksi pysyisin. Ja siten nuita nisäkäs-vapoja puolisen tusinaa kotio kanniskelin. Tarkoitan siis toki, tota delhviiniä, jollaisella merkkilöisellä kyseistä vapaa kaupitellaan. En sitten tiedä vavan hyvyydestä sinänsä paljoakaan, mutta kerran jos toisenkin täälläkin satuin kehuskelevia kommentteja lueskelemaan, niin päätin aloittaa niillä vapaloisilla mahtavan kalapilkkaus-urani alkua.

Mutta mutta... sittenpä nuo pulmaloiset vasta  alkoivat. Silmäni kun vapakärki-hyllylle osuivat, niin perin sekaisin tahtoi tuo mieleni pieni mennä vallan. Oli siellä jäykkää ja herkkää, pitkää ja lasikuitua, vilmi-kärkeä, olga-kärkeä (buranaa- tahi irinaa-kärkeä en huomanut), vanjaa-kärkeä ja nestori-kärkeä ja... oeh!

No tästäpä sitten se mun kysymykseni kumpuileekin. Notta: onko tosiaankin kaikki noi kärjet aivan pakko hankkia? Mitä milläkin kärjellä sitten niinkuin pitäisi pilkata ja mimmosta viehettä kulloinkin siiman nokassa roikuttaa? Onko vavan kahva-osalla minkäänmoista sanomista siihen, millaisen kärjen siihen kiinnittääpi? Onko jokaisella kärjellä ihka oma pilkkaus-liikerata, jota pilkkaaja pienellä käpälällään tekemään joutuupi?
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

Niin se vain menee...

aleksander_ratto@hotmail.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 23.01.10 - klo:15:23 »

Riippuu mitä kaloja lähdet hakemaan milläkin vehkeillä. Jos tarkentaisit hieman?

Jos normi ahventa lähdet hakemaan pystypilkeillä niin ne kärjet mitä vavoissa yleensä ovat jo mukana niin käyvät ihan hyvin siihen tai sitten vaihdan ne sellaisiin läpinäkyviin fluorinkeltaisiin muovikärkiin. Elikkäs tämmöisiin:

ite suosinut noista toiseksi alinta ja keskimmäistä. Toiseksi ylin sama kuin keskimmäinen, mutta väri vain peruskeltainen, että ei se ole sen huonompikaan. Hymyilee

Mutta jos lähdetkin ahventa kokeilemaan tasapainopilkeillä niin sitten tuollainen hieman joustava lasikuitukärki on vallanmainio valinta ja saa hyvin upotettua koukut hauen ja kuhankin kitalakeen.
Elikkä tämmöisistä kyse:

Itse suosinut taas keskimmäistä ja toiseksi alinta, joten kokemuksia vain niistä.

Mutta jos ahventa taas meinaatkin mennä kokeilemaan pienen pienien morrien kanssa niin kärjet on syytä olla tämmöisiä vaikkapa:

Kärjestä näkee pienen pienen nypläyksenkin morriin ja tärpit eivät kovin usein ole mitään järisyttävän kovia, vaan pientä siiman heilahdusta tai nostoa ja noilla sen erottaa sitten helposti. Jotkut käyttävät myös noita filmikärkiä tai pienen vieterin omaavia kärkiä morrittamisessa. Maku kysymys. Siima paksuus rupee tossa hommassa olemaan erittäin suuressa roolissa, että siihenkin saa sitten ruveta kiinnittämään huomiota.

Ylimmäinen kärki on silikoni letkulla varustettu herkistinkärki
Sitten tuleekin filmikikärjen omaama herkistinkärki
Neljä seuraavaa onkin sitten noilla vietereillä varustettuja herkistinkärkiä joista itsellä on kokemuksia kahdesta alimmaisesta vieterikärjestä. Itse en tykkänny yhdestäkään näistä kärjistä...
Seuraavat kaksi ovatkin jotain filmikärjen oloisia herkistinkärkiä
Ja viimeinen onkin samanlainen kuin edellisessä kuvassa olleet kärjet.

Helpottiko tämä vastaus yhtään pähkäilyjä, vai jäikö vielä joku kaivelemaan mieltä? Ja niin, ei ole tosiaankaan noita kaikkia kärkiä pakko hankkia. Riippuu millä vehkeillä rupeat kalaa narraamaan ja monet noista on vain erilaisia versioita toisistaan ja onkin sitten makukysymys minkä itse valitsee.  Hymyilee
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #2 : 24.01.10 - klo:08:24 »

Kiitos Allu-Santeri.  Harvoin saa kysymykseensä näin perusteellista (ja vaivannäköä aiheuttanuttakin) vastausta.  Itsekin olen tuota Kalamaran esittämää kysymystä miettinyt mutta tulipa nyt sitten vastaus ennenkuin itse edes ehdein kysymystä esittämäänkään.  Ostin pari teho-vapaa ja itsekin mietein miten siinä voi pienen morrin liikettä edes huomata.  Täytynee sitten hommata tuollainen herkempikärkinen siihen hommaan.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Kalamara
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 24.01.10 - klo:08:42 »

Kyllä tämä vastaus jo kummasti selvitti asioiten laitoja ja sanoisin, jotta jopa oikeuttikin noin monenmoisen kärjen olemassa oloa. Notta ei niitä sitten aivan turhan takia näköjään olekaan valmiiksi väsätty ja kaupan hyllylle tyrkylle tuotettu.
 Joten kiitos kummonen kaikukoot!
tallennettu
PAR
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #4 : 24.01.10 - klo:08:52 »

Allu-Santerille suuri kiitos upeasta ja selventävästä vastauksesta kärkijuttuihin, jotka ovat minuakin askarruttaneet. Nyt sitten tiedän, mitä kärkeä tulee milloinkin käyttää. Thanks!
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

Niin se vain menee...

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 24.01.10 - klo:11:59 »

Onko vavan kahva-osalla minkäänmoista sanomista siihen, millaisen kärjen siihen kiinnittääpi? Onko jokaisella kärjellä ihka oma pilkkaus-liikerata, jota pilkkaaja pienellä käpälällään tekemään joutuupi?
Kahva-osasta ei paljoa pysty päättelemään, mutta jotain kuitenkin.
Mitä pienempi pilkkivapa niin yleensä sitä matalempaan veteen tarkoitettu se on siiman tilavuuden pienuuden vuoksi. Yleensä tarkoitettu pienille morreille ne vavat, pienille pystypilkeille tai tasapainoille. Voi niitä syvässäkin käyttää kunhan on tarpeeksi ohutta siimaa sitten, että riittää varmasti ja jaksaa odotella pienen pilkin valumista sinne syvälle. Eikä mikään kiellä kuitenkaan laittamasta sitä isompaa pilkkiä ohuellakaan siimalla, mutta itse otan käyttöön kyllä mielummin paria astetta isomman pilkkivavan jossa paksumpi siima ja isompi pilkki valmiiksi ja ennenkaikkea sen takia, että sen pilkin saa nopeammin ylös sieltä syvästä eikä tarvitse vinssata pienen pilkkivavan nupin kanssa käsiä vesikelloille asti.  Hymyilee leveästi

Luonnollisesti sitten isommalla pilkkivavalla kohde kalakin muuttuu isommaksi yleensä, siiman paksuus suurenee, isompia pilkkejä käytetään isomman kalan toivossa ja syvässä vedessä, että näkyvät paremmin ja ennenkaikkea menevät nopeasti sinne isojen körmyahventen sekaan takaisin. Pienen pilkin kanssa voi käydä se huono tuuri, että ahven parvi ehtii vaihtamaan paikkaa, kun uutta ruokaa ei näy enää. Ja kuten sanoin jo, niin sen pilkin saa isommilla pilkkivavoilla nopeammin ylös sieltä vedestä ja paikan vaihto nopeutuu joillakin sekunneilla, mutta omamukavuus lisääntyi huomattavasti.
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

Niin se vain menee...

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 24.01.10 - klo:12:02 »

Tarkemmin ei pysty tota nyt enää selittämään, kun tällä läppärillä on tuo explorer nettiselaimena ja nyt siihenkin iski tuo sama vika kuin igorsillakin oli sen kanssa kirjoittamisessa. Hermot meni, ei voi mitään. Ruutu hyppii ylemmäs sitä mukaa kun yrittää kirjoittaa....  Näyttää kieltä

Edit: ja kiitokset kiitoksista, ei tuossa nyt niin suuri vaiva ollut kirjoittaa tuota ja uskon, että on tosiaan muutamalle muullekkin niin nuorelle kuin vanhemmallekkin väelle apua tuosta.
« Viimeksi muokattu: 24.01.10 - klo:12:04 kirjoittanut Allu-Santeri » tallennettu
v4ld0_
Jäsen
*

valdo__21@hotmail.com
Profiili
« Vastaus #7 : 24.01.10 - klo:21:39 »

Kumpi kärki olis parempi tasuria uitettaessa ahvenalle toi jäykkä vai notkea lasikuitu kärki? Ja mitenkäs onko toi 90mm puola vähän turhan järee kapistus vai onko siitä puolan koosta mitään haittapuolia?
tallennettu

Pilkintä on järki harrastus
Allu-Santeri
Jäsen
*

Niin se vain menee...

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 24.01.10 - klo:21:47 »

Kumpi kärki olis parempi tasuria uitettaessa ahvenalle toi jäykkä vai notkea lasikuitu kärki? Ja mitenkäs onko toi 90mm puola vähän turhan järee kapistus vai onko siitä puolan koosta mitään haittapuolia?

Ite ottaisin ton notkean lasikuitu kärjen. Antaa hieman myöden kovassa tärpissä, eikä paukahda tärpistä poikki heti kuten toi jäykkä teki. Tosin mulla napsahti vasta-iskussa taas toi notkeakin sitten poikki.  Virnistää Itse en tule kyllä enää lasikuitukärkeä käyttämään vaan tolla muovikärjellä mennään.  Näyttää kieltä Ei tosta puolan koosta ole kyllä haittapuolia tasurionginnassa. Siimaa saa paljon ja näin pilkintä onnistuu syvässäkin vedessä ja syvästä sen pilkin saa sitten nopeasti ylöskin jos tahtoo. Ja hieman paksumpaa saa siis paljon. Ohutta menee sitten jo muutama sata metriä.  Virnistää Itse käyttänyt 0.25-0.35mm monoja tasuripilkinnässä.  Hymyilee
tallennettu
jänis
Jäsen
*

Ontuja lussukat..

Profiili
« Vastaus #9 : 24.01.10 - klo:23:35 »

Ite ottaisin ton notkean lasikuitu kärjen. Antaa hieman myöden kovassa tärpissä, eikä paukahda tärpistä poikki heti kuten toi jäykkä teki. Tosin mulla napsahti vasta-iskussa taas toi notkeakin sitten poikki.  Virnistää Itse en tule kyllä enää lasikuitukärkeä käyttämään vaan tolla muovikärjellä mennään.  Näyttää kieltä Ei tosta puolan koosta ole kyllä haittapuolia tasurionginnassa. Siimaa saa paljon ja näin pilkintä onnistuu syvässäkin vedessä ja syvästä sen pilkin saa sitten nopeasti ylöskin jos tahtoo. Ja hieman paksumpaa saa siis paljon. Ohutta menee sitten jo muutama sata metriä.  Virnistää Itse käyttänyt 0.25-0.35mm monoja tasuripilkinnässä.  Hymyilee

Pikkukelallisessa on kyllä paljon parenpi tuntuma mitä siiman toisessa päässä tapahtuu..
tallennettu

Rahalla saa vain lisää käyttö mukavuutta!
Allu-Santeri
Jäsen
*

Niin se vain menee...

Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 25.01.10 - klo:00:05 »

Pikkukelallisessa on kyllä paljon parenpi tuntuma mitä siiman toisessa päässä tapahtuu..

Ai on vai, mielenkiintosta. Ite koskaan huomannut tollasta.  Pyörittää silmiään Tuntumaan vaikuttanut enemmänkin se, miten paksua siimaa on ollut käytössä ja pilkin paino suhteutettuna siihen. Mitä kevyempi pilkki niin sitä ohuempi siimakin saa olla, että tuntuma pysyy. Kyl tuntuma pysynyt iha samanlaisena mulla vaikka olisikin ollut isokin pilkkivapa. Siiman ja pilkin painolla itse siihen vaikuttanut ja mitään aivan pientä pilkkiä en mene upottamaan minnekkää 5m veteenkään enää, kun paineen kasvaessa pilkkikin "keventyy" luonnollisesti.
tallennettu
Überschnitzel
Jäsen
*

Ensimmäinen morrilla saatu kala. =)

Profiili
« Vastaus #11 : 25.01.10 - klo:11:13 »

Mikäli siimat ja viehepainot ovat sopivat niin en ainakaan itse ole sen kummempaa eroa huomannut. Mutta toisaalta pienempää vapaa tulee yleensä pidettyä vain muutamalla sormella vrt. isopuolaisen pilkkivavan koko kämmenen otteeseen. Vähän herkemmäksi väittäisin pienipuolaista vapaa juuri tuon itse käyttämäni otteen vuoksi.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info