Itse aloittelevana pilkkijänä olen tänä talvena käynyt läpi aika paljon kauppojen tarjontaa, joten muutama vinkki merkeistä/ostopaikoista...
Tässä nyt vaikka jotain listaa, mitä kannattaa/pitää hankkia kun aloitat harrastuksen.
- Jäänaskalit pakolliset
Ehdottomasti.
- Lämmin haalari, mieluiten kelluntahaalari, jos budjetti sallii.
Jep. Pilkkihaalareita saa muutamalla kympillä. Halvimmat kelluntahaalarit maksaa n. 50€ ihan tavarataloissa (MiniMani) tai HongKongissa. Itselläni on HongKongin hengittävä kelluhaalari, 100€ ja olen tosi tyytyväinen.
- Jääkaira
Mora ja siihen varaterät. Halvempi kuin UR ja varaterä mahtuu paremmin reppuun niin ei mene reissu pilalle kun kairaa kiveen/pohjaan/hiekkaan. Mora Expertiä myydään myös muilla merkeillä, esim. HongKongissa Nordic Sea tai sit Bilteman kaira. Yhtä hyvä kuin oikea Expert, mutta halvempi. Itselläni on 150mm Mora Spiralen, joka ei kuulemma ole yhtä hyvä kuin Expert (heikommat terät tms?) mutta olen ihan tyytyväinen.
- Sohjokauha
Ehdottomasti 200€ maksavat UR-Suite. Muilla ei tee mitään.
- Reppujakkara tai vastaava, sillä on helppo kuljettaa tavarat ja samalla toimii istuimena.
Edullinen ja hyvä on Retki Finlandin jakkara. Erän testivoittaja, halvimmillaan myynnissä 25€. Tilava ja kätevä, mielestäni.
Hyvät saappaat kannattaa myös hankkia, jotkut huopavuorelliset kumisaappaat tms. Jalkoihin siellä kuitenkin ensin tulee kylmä, varsinkin jos kastuvat.
Lisäksi kannattaa huolehtia että myös mukaan raahattu kaveri pukeutuu kunnolla ja vetää sitten vielä yhden välikerraston ja villahousut päälle. Muuten se kestää siellä jäällä tunnin tai puoltoista ja alkaa vinkumaan kotiin vaikka edes kalaa ei ole [vielä?] tullut. Ja sekös sylettää, kun reissu jää kesken vaikka juuri tuli tuhlattua uusiin hienoihin tärkeisiin pilkkivarusteisiin jotka oli pakko saada.