Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
05.09.08 - klo:09:20

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Apua aloittelevalle pilkkijälle
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Apua aloittelevalle pilkkijälle  (Luettu 740 kertaa)
allu_
Jäsen
*

Profiili
« : 11.02.07 - klo:17:31 »

Niin että neuvoja tarvittaisiin kun kalaa ei tule. Eilen olin ensimmäistä kertaa pilkillä, kaveri sai kaksi ahventa ja minä vain nyppäsyn. Paikka oli pienehkö, erittäin tummavetinen järvi. Tänään olimme merellä koko päivän, en saanut muuta kuin särjen silmän. Eli minulla oli kala kiinni, koukku oli silmästä kiinni, ja juuri putken alta silmä sitten irtosi päästä. Ensi viikonloppuna Särkisaloon pilkille ja siitä eteenpäin koko viikko pilkillä kun on lomaa, joten hyvät neuvot ovat tarpeen. Jos hiihtolomaviikon jälkeenkään ei ole tullut kalaa lähtevät pilkkikamat ja nopeasti lähtevätkin nuotioon.

Minulla on 6 vapaa, siimapaksuudet 0.135mm-0.35mm. Pari pystypilkkiä, pari pystyä tapseilla, morreja ja tasureita. Mikä mättää? Eilen pilkkisimme vain rantojen läheltä kun keskeltä järveä ei ainakaan mitään olisi tullut. Tänään meillä oli merikartta paikasta jossa olimme, kävimme läpi kaikki hyvännäköiset syvänteen ja muut pohjamuodonvaihtelut, mutta ei kalaa. Missä vika?
tallennettu
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 11.02.07 - klo:17:35 »

Joskus ei vain yksinkertaisesti tule millään kalaa, vaikka kuinka yrittää.

Itellekin tullut vastaan useita reissuja, että ei ole tullut yhtikäs mitään saalista. Joskus taas tulee ihan hyvin kalaa, vaikka samoilla välineillä pyytänyt ja samasta paikasta.
Maaliskuun loppu puolella vasta alkaa ahven ottamaan oikeen hanakasti, kun ilmat alkavat lämpenemään ja kutu lähestymään...
tallennettu

MikeTonic
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 11.02.07 - klo:17:48 »

... mutta ei kalaa. Missä vika?

Myös pilkkiminen on taitolaji, jota ei osaa itsestään. Jokainen kalastusmuoto vaatii harjottelua ja kärsivällisyyttä, koska tekijöitä ja kikkoja on aivan riittämiin. Kehotan sinua lähtemään pilkille sellaisen kanssa, joka osaa pilkkiä ja saa kalaa. Hänen seurassaan opit nopeammin lukemaan maastoa ja tekniikoita. Hänen kauttaan opit myös välineistä ja niiden valinnoista kuin itsekseen oppien.

Kuten tuna edellä kertoi, kokenutkaan pilkkijä ei välttämättä aina saa kalaa. Nyt on ahvenen pilkkijöille kaikista vaikeimmat ajat meneillään. Kun mennään maaliskuun puolelle, sitten homma helpottuu huomattavasti.

« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo:17:50 kirjoittanut MikeTonic » tallennettu
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 11.02.07 - klo:18:24 »

Kehotan sinua lähtemään pilkille sellaisen kanssa, joka osaa pilkkiä ja saa kalaa. Hänen seurassaan opit nopeammin lukemaan maastoa ja tekniikoita. Hänen kauttaan opit myös välineistä ja niiden valinnoista kuin itsekseen oppien.

Tämän takia juuri tarvitsenkin neuvoja täältä, kun ei sitä niin väin lähdetäkään sellaisen kanssa pilkille ketä osaa, jos ei ole tällaisia tuttuja  Pyörittää silmiään No, kyllä Pepe_Londoninkin pitäisi osata, hän kun on koko ikänsä pilkkinyt merellä ja saanut kalaakin. Ensi viikonloppuna luultavasti pääsemme todella kokeneen pilkkijän matkaan.

Myös pilkkiminen on taitolaji, jota ei osaa itsestään. Jokainen kalastusmuoto vaatii harjottelua ja kärsivällisyyttä, koska tekijöitä ja kikkoja on aivan riittämiin.

Niinpä, mutta 12 kalastustunnin jälkeen ei ainoatakaan kalaa, joten alkaa syömään pikkuhiljaa uskoa koko touhuun. Kesäpilkkiminen verrattuna "normaaliin" talvipilkkimiseen on kyllä melkein kuin vertaisi yötä ja päivää, kesällä kun laskee pilkin, missä on kastemato syöttinä, kohtaan jossa on ahventa, niin ne ottavat aina. Nyt talvella ei millään.
« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo:18:28 kirjoittanut allu_ » tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 11.02.07 - klo:20:22 »

Tummavetiset järvet tuppaavat olemaan keskitalvella turhan hankalia kalan tulon suhteen. Suosittelen suuntaamista pilkille kirkkaasiin vesiin.
tallennettu

Jäitä odotellessa
haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #5 : 11.02.07 - klo:20:28 »

Kehotan sinua lähtemään pilkille sellaisen kanssa, joka osaa pilkkiä ja saa kalaa. Hänen seurassaan opit nopeammin lukemaan maastoa ja tekniikoita. Hänen kauttaan opit myös välineistä ja niiden valinnoista kuin itsekseen oppien.

Tämän takia juuri tarvitsenkin neuvoja täältä, kun ei sitä niin väin lähdetäkään sellaisen kanssa pilkille ketä osaa, jos ei ole tällaisia tuttuja  Pyörittää silmiään No, kyllä Pepe_Londoninkin pitäisi osata, hän kun on koko ikänsä pilkkinyt merellä ja saanut kalaakin. Ensi viikonloppuna luultavasti pääsemme todella kokeneen pilkkijän matkaan.

Myös pilkkiminen on taitolaji, jota ei osaa itsestään. Jokainen kalastusmuoto vaatii harjottelua ja kärsivällisyyttä, koska tekijöitä ja kikkoja on aivan riittämiin.

Niinpä, mutta 12 kalastustunnin jälkeen ei ainoatakaan kalaa, joten alkaa syömään pikkuhiljaa uskoa koko touhuun. Kesäpilkkiminen verrattuna "normaaliin" talvipilkkimiseen on kyllä melkein kuin vertaisi yötä ja päivää, kesällä kun laskee pilkin, missä on kastemato syöttinä, kohtaan jossa on ahventa, niin ne ottavat aina. Nyt talvella ei millään.

Siinä talvi ja kesä pilkkimisessä on joitain eroja esim. talvella kalat ovat yleensä aivan eri paikoissa kun kesällä.Kannattaa tutkia kaikki pohjan kummut, niemen kärjet, saaren kärjet, karit, jyrkät penkat jne. Tuo pitää kyllä varsin hyvin paikkansa mitä Himopilkkijä89 sanoo. Mielestäni sinun kannattaa käyttää tapsipilkkiä (tää on vaan mun mielipide) ainakin kun aloitat pilkkimisen, kun sitten löydät kalaa niin sitten kannattaa koittaa vaihtaa jos on tarvis tai haluja. Täytyy vielä sanoa että nuo sinun siimat ovat aika paksuja mielestä sinun kannattaisi käyttää jotain 0,18-0,25mm. Sitten kun niitä kaloja löytyy niin siiten niitä tuleekin yleensä aivan solkena.
« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo:20:39 kirjoittanut haukka-1 » tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 11.02.07 - klo:21:46 »

Merellä on tainnut olla lähes kaikkialla alkujäiden saaliit huonoja? Tämä siksi, että pitkittynyt talven tulo (myrskyt!) piti huolen siitä, että vedet pääsivät sekoittumaan täysin, edes pohjassa ei vesi ole sitä +4:ää.

Menee luultavasti vielä pari viikkoa, että merellä kala alkaa kunnolla syömään. Säkylän Pyhäjärvellä se jo alkoi, sinne vaan.
tallennettu

Jäitä odotellessa
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #7 : 11.02.07 - klo:22:21 »

Tummavetiset järvet tuppaavat olemaan keskitalvella turhan hankalia kalan tulon suhteen. Suosittelen suuntaamista pilkille kirkkaasiin vesiin.

Ei valitettavasti mahdollista kun kaikki vedet tässä lähellä ovat niin tummia, samoin mökkijärvi. Merellä vesi vieläkin sameaa.

Maaliskuun loppu puolella vasta alkaa ahven ottamaan oikeen hanakasti, kun ilmat alkavat lämpenemään ja kutu lähestymään...

Eikös silloin ala jäätkin heikentymään aika reilusti?

Sitten kun niitä kaloja löytyy niin siiten niitä tuleekin yleensä aivan solkena.
Viiteenkin olisin tyytyväinen.
« Viimeksi muokattu: 11.02.07 - klo:22:47 kirjoittanut allu_ » tallennettu
okeido
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #8 : 11.02.07 - klo:22:41 »

Niin että neuvoja tarvittaisiin kun kalaa ei tule. Eilen olin ensimmäistä kertaa pilkillä, kaveri sai kaksi ahventa ja minä vain nyppäsyn.

Ei hätää vielä. Nollareissuja tulee ja etenkin näin alkutalvesta, ellei paikka ole todella hyvä. Eikä kaverisi kaksi ahventakaan kuulosta siltä, että olisitte huippumestoilla olleet.

Sanoisin, että aloittelijaksi kannat aivan liian paljon kamaa mukana. Aloita muutamalla varmalla pystypilkillä (tunnettuja, riittävän pieniä, veteesi sopiva väri) ja opettele uittaman niitä. Jätä tasurit ja morrit myöhemmin opeteltaviksi.
tallennettu
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #9 : 11.02.07 - klo:22:50 »

Sanoisin, että aloittelijaksi kannat aivan liian paljon kamaa mukana. Aloita muutamalla varmalla pystypilkillä (tunnettuja, riittävän pieniä, veteesi sopiva väri) ja opettele uittaman niitä. Jätä tasurit ja morrit myöhemmin opeteltaviksi.

No ei ne vavat niin paljoa paina... Yksi hopeasiipi on, mutta se taitaa olla liian iso (8cm, hopea-messinki). Nautilus ja pienempi hopeasiipi perusvarmoja pilkkejä? Tummaan veteen kuparin väristä vai millaista? Haittaako jos on vaikka hopea-kupari, eikä pelkkä kupari? Muita "tummia" värejä kuin kupari? Messinki?  Riittävän pieni 5 tai 6cm?

Heh, kysyttävää riittää, aloittelija kun olen 
« Viimeksi muokattu: 12.02.07 - klo:15:58 kirjoittanut allu_ » tallennettu
The JuQ
Jäsen
*

jakkara

kalastajajuQ@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 12.02.07 - klo:13:37 »

Kirkkaanseen veteen kirkas pilkki ja tumaan veteen tumma pilkki. Näin se yleensä menee.
tallennettu

Vihaan lunta jäällä.
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #11 : 12.02.07 - klo:16:07 »

Lainaus
Perus taidot kun pidät hyppysissä ,ja et ala tekee hommaa liian vaikeesti niin kyl niitä fisuja alkaa tulee...Toki vermeitten pitää olla kondiksessa...

Tällaista toisella foorumilla. Mitkäs nuo "perustaidot" ovat ja miten ne oppii?  Hymyilee leveästi Kiitos jos jaksatte vastailla
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 12.02.07 - klo:17:22 »

No en nyt sanoisi, että olen kokenut pilkkiä. Itse olen koko ikäni mökillä ja Ulkoluodolla kalastanut tuon kutsumasi "ammattilaisen" kanssa kalastanu. Jos joudun juuri tuommoiseen uuteen paikkaan, niin eipä minullakaan taidot riitä vielä kalan löytämiseen oikein hyvin, että minullakin tekee hankaluuksia löytää kalat. Suosittelen kun viikonlopulla kun mennään, niin kysyt enoltani, erillaisia juttuja ja katso miten hän pilkkii, niin minäkin nämä vähäiset taidot olen oppinut. Ja onhan tässä ollut joskus tuurikin puolella. Ja kyllä minäkin neuvon, jos osaan auttaa. Jos pääsen tuon minun enoni mukaan kun hän menee TOSI aktiivi kalastajien kanssa kalastamaan, niin minä olen kyllä myös silmä tarkkana. Koska he pesevät aikalailla enoni mennen tullen ja osaavat homman.
tallennettu
okeido
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #13 : 12.02.07 - klo:17:23 »

No ei ne vavat niin paljoa paina...

Ei ne paina, mutta kun kamoja on paljon mukana, tulee niitä turhaan vaihdeltua. SIlloin unohtuu tärkein, eli oikean paikan ja uiton haku.

Lainaus
Nautilus ja pienempi hopeasiipi perusvarmoja pilkkejä?

Nimenomaan.

Lainaus
Tummaan veteen kuparin väristä vai millaista? Haittaako jos on vaikka hopea-kupari, eikä pelkkä kupari? Muita "tummia" värejä kuin kupari? Messinki?  Riittävän pieni 5 tai 6cm?

Joo, mä miellän messinki-hopean vielä aika kirkkaaksi ja kupari-hopean jo aika himmeäksi. Kuparia en yleensä mereen tiputa, kun taas kirkkaissakin järvivesissä käytän kupari-hopeaa tai kuparia. 5 tai 6 cm kuulostaa just hyvältä. Sitä kokoa tarvitaan oikeastaan vasta, jos pilkit syvältä. Muutaman gramman kuvan uppoamista 8 metriin ei jaksa odotella.
tallennettu
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #14 : 12.02.07 - klo:17:57 »

No ei ne vavat niin paljoa paina...

Ei ne paina, mutta kun kamoja on paljon mukana, tulee niitä turhaan vaihdeltua. SIlloin unohtuu tärkein, eli oikean paikan ja uiton haku.

Lainaus
Nautilus ja pienempi hopeasiipi perusvarmoja pilkkejä?

Nimenomaan.

Lainaus
Tummaan veteen kuparin väristä vai millaista? Haittaako jos on vaikka hopea-kupari, eikä pelkkä kupari? Muita "tummia" värejä kuin kupari? Messinki?  Riittävän pieni 5 tai 6cm?

Joo, mä miellän messinki-hopean vielä aika kirkkaaksi ja kupari-hopean jo aika himmeäksi. Kuparia en yleensä mereen tiputa, kun taas kirkkaissakin järvivesissä käytän kupari-hopeaa tai kuparia. 5 tai 6 cm kuulostaa just hyvältä. Sitä kokoa tarvitaan oikeastaan vasta, jos pilkit syvältä. Muutaman gramman kuvan uppoamista 8 metriin ei jaksa odotella.

Kiitoksia. Eli kupari-hopea on hyvä perusväritys? Menee sitten sellaisen väriset 5cm hopeasiipi sekä 6cm nautilus hankintaan parin päivän päästä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info