Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:10:22

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kalan filerointi.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kalan filerointi.  (Luettu 1705 kertaa)
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« : 26.07.07 - klo:17:38 »

Kävin tuolta heittiksen puolelta hakemassa kirjoitukseni kun ei sitä kannata kokonaan uudestaan kirjoittaa. Eli kalan filerointi    ....Itse kalankäsittely ruoaksi alkaa heti kalan saatua veneeseen tai maihin. Muista ensiksi pampulla päähän, ei tarvi murjoa. Sen jälkeen kiduskansien alapuolelta valtimo poikki, sydämen yläpuolelta. Itselläni on iso levy veneessä, jonka päällä voin suorittaa ko toimenpiteen jo merellä, joten ei ole ongelmia perkuujätteistä maalla.

Perkaan hauet, ahvenet ja kuhankin samalla metodilla. Emäntä tahtoo 95% kalat fileinä. Kuollut kala käännetään vatsa ylöspäin ja aukaistaan peräaukosta alkaen kiduksiin asti. Pidä kala vatsa ylöspäin niin ei ole pelkoa sappirakon rikkomisesta.  Sitten käännän kalan siten että vatsa näyttää itseäni päin ja vedän kaikki sisäkalut peräpäästä alkaen pois mahan sisältä kiduksiin päin. Voit jättää ne roikkumaan kiduksien kohdalta kunhan ne ovat poissa kalan sisältä.

Sitten filerausveitsi kiduskannen kohdalta selkäruotoon asti viilto, avatusta vatsasta alkaen. Käännä filerausveitsi vaaka-asentoon kohti kalan peräosaa ja vedä selkäruotoa pitkin. Sen kyllä tuntee jos on liian jyrkässä asennossa alaspäin, koska silloin se ottaa selkäruotoon kiinni ja ei kulje joustavasti. Vetämällä pyrstöön saakka saat ensinmäisen fileen puolivalmiiksi. Minä käännän tämän jälkeen kalan siten että selkä on minuun päin. (On muitakin tapoja)  Leikkaan niskasta alkaen viillon kiduskansien taakse. Jälleen veitsi vaaka-asentoon ja vedä peräpäähän, jälleen huomaat jos terän asento on liiaksi alaspäin jolloin se ottaa kiinni selkäruotoon. Nyt on kala päineen ja ruotoineen sekä sisäkaluineen hävitettävissä sekä jäljellä kaksi puolivalmista filettä.

Seuraavaksi tarvitsen kalapiikin(on haarukan mallinen mutta piikit terävät).  Käännät fileet nahkapuoli alaspäin ja näet kylkiruodot. Laita filerausveitsi lähes lappeelleen kylkiruotoisiin kiinni ja piikillä pidät kalaa paikoillaan. Vetämällä kylkiruotoja pitkin veitsi hieman ylöspäin mutta kuitenkin vakaasennosa silloin veitsi ottaa kylkiruotoihin kiinni ja saat ne yhtenä levynä poistettua. Tämä tapahtuu alkaen kalan päästäpäin. Toinen file samoin mutta joudut käääntämään sen siten että että vatsapuoli on sinuunpäin ja suomut tietenkin alapuolella. Vasemmalla kädellä piikit kalaan, joten se pysyy paikoillaan ja oikealla filepuukko jälleen kylkiruotojen alle ja vetämällä ruotoja pitkin lähtee koko ruotolevy kerralla.

Sitten piikillä kalaa perästä kiinnipitäen laitat filerauspuukon ensin pieni viilto poikki kalan perän varo liian syvää viiltoa, joka katkaisee kalan. Nyt filerausveitsi vaaka-asentoon ja pikkaisen alaspäin painaessa se ottaa kalan nahkaan (jossa suomukset ovat) ja pientä sahausliikettä käyttäen vedät etupäähän päin. Hämmästyttävästi paljon saa painaa alaspäin ilman että nahkaan tulee viiltoa. Sahaa loppuun asti ja sinulla on nahaton kalafile. Toista sama toiselle fileelle ja emäntä tai joku muu on tyytyväinen. Siihen jää vielä ns.kaksipäiset ruodot(pienet) mutta suurimmaksi osaksi olet saanut ruodotomaksi.  Tämä on minun käyttämäni toiminta eikä se tarkoita sitä että se olisi ainoa ja oikea.

Opettele pienillä hauilla, joissa ruodot eivät kiusaa ja älä hermostu jos et heti onnistu. Muistaakseni ainakin kalatalouden keskusliitto jakaa ohjeita. Niissä ja kalastuskirjoissa on kuvia, jotka selventävät enemmän kuin viisituhatta sanaa.     
PS. Filerauspuukko TÄYTYY olla terävä.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Atte
Jäsen
*
Asuinpaikka: Nokia

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 27.07.07 - klo:00:11 »

Helpoiten fileeraamisen oppii kun joku asian osaava opettaa ihan "kädestä pitäen". Mulla ei ainakaan aikaa kulunut juuri yhtään kun isä opetti mut fileeraan noin 4 vuotta sitten.

Aukaisetko siis igors aina kalan mahan ennen fileerausta? Itse en koskaan tee niin, mielestäni siihen menee vain turhaa aikaa.
tallennettu
Nipa
Jäsen
*
Asuinpaikka: Vammala, Stormi

niba__92@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 27.07.07 - klo:00:13 »

Helpoiten fileeraamisen oppii kun joku asian osaava opettaa ihan "kädestä pitäen". Mulla ei ainakaan aikaa kulunut juuri yhtään kun isä opetti mut fileeraan noin 4 vuotta sitten.

Aukaisetko siis igors aina kalan mahan ennen fileerausta? Itse en koskaan tee niin, mielestäni siihen menee vain turhaa aikaa.
Saa enemmän lihaa kun aukaisee mahan. Hymyilee
Filerointi on helppoa kun tosiaan sen näkee. Kerrasta oppii.  Hymyilee
tallennettu

Aloittelija.
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #3 : 27.07.07 - klo:07:32 »

Kyllä minä aukaisen sen mahan, vaikka tiedän kyllä että sen voi tehdä ilmankin. Olenpa vain tottunut näin tekemään. En usko että sitä lihaa sen enenpää saa vaikka sen aukaiseekin koska kysymykseen tulee kuitenkin ne vatsapuolen fileen osat jotka eivät niin paksuja siinä kohdassa olekaan. Eipä siihen aukaisuun silti niin kauaa aikaa mene. Samalla otan sieltä pyrtö/mahan puolelta sen yhden evän pois, se kun tahtoo joskus jarruttaa toisen fileen ottamista.
« Viimeksi muokattu: 27.07.07 - klo:07:35 kirjoittanut igors » tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 27.07.07 - klo:12:52 »

Samalla otan sieltä pyrtö/mahan puolelta sen yhden evän pois, se kun tahtoo joskus jarruttaa toisen fileen ottamista.
Tuo on omalla kohdallani välillä aikamoinen ongelma, usein vedän veitsen sen evän läpi.  Virnistää
Oikeassa asennossa kun veitsi menee niin ei se "kusotin" silloin jarruta.

Fileeratteko muuten kumman puolen kalasta ensin? Itse teen "vääräoppisesti" eli fileeraan ensin vasemman puolen kalasta.
Se on muuten aika outoa, sillä isä joka mut opetti fileeraan irrottaa itse ensin oikean puolen.  Virnistää
Mutta turha mun enää 4 vuoden jälkeen on tekniikkaa vaihtaa, ei siitä tuu mitään toisin päin, olen kokeillut.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 28.07.07 - klo:16:33 »

Lainaus Himopilkkijä: "Helpoiten fileeraamisen oppii kun joku asian osaava opettaa ihan "kädestä pitäen".  Aivan oikein, olen täysin samaa mieltä.  Vaikka ei se vaikeaa olekaan niin pelkästään lukemalla jonkun neuvoja ei siitä kyllä tule mitään.  Vastaavasti jos joku näyttää sen ja sen jälkeen itse koittaa fileroida muutaman kalan niin siitä se sitten lähtee.  Aivan aluksi mielestäni paras kala opetella tuota touhua on noin kiloinen hauki. Voihan se olla hieman jopa pienenpikin mutta isosta hauesta ei kannattaisi aloittaa opettelua.

tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 29.07.07 - klo:15:00 »

Itse aloitin pienillä ahvenilla, niitä oli aina joku 10-20 kg joten ei haitannut vaikka tulikin huonoja fileitä.
En toki 4 vuotta sitten fileerannut kovin paljoa.
Itse asiassa noin 6 vuotta sitten kokeilin fileerausta ensi kertaa muttei se silloin sujunut ollenkaan.
Toki silloinkin sain jopa muutamasta kalasta jotakin syötävää.

Seurasin ensin 2-3 vuotta kuinka isä fileerasi niin siinä ehti jo vähän nähdä kuinka homma toimii.  Virnistää

Nyt olen tänä vuonna tehnyt noin 50kg filettä, viime vuonna vajaa 50kg, sitä edellisenä vuonna vajaa 30kg ja sitä ennen varmaan alle 5kg.
« Viimeksi muokattu: 21.08.07 - klo:11:52 kirjoittanut Himopilkkijä89 » tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #7 : 29.07.07 - klo:16:17 »

Himopilkkijä on sitten mielestäni aloittanut lähes vaikeammasta päästä tuon filerauksen opettelun.  Kyllä minusta ahven on vaikea fileroitava ja pieni ahven todella vaikea.  Toisaalta taas jos ahvenen saa fileroitua niin sitten ei noiden muiden kanssa olekaan mitään vaikeuksia. Hymyilee leveästi  Ahvenen nahka on huomattavasti kovempi ja sitkeämpi kuin muiden kalojen josta syystä se vaatii filepuukon joka on sitten todella terävä.
tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 29.07.07 - klo:18:06 »

Hauki on tosiaan aikas helppo fileerattava, en vain pidä niiden limaisuudesta.  Näyttää kieltä

Mun mielestä kyllä pieni ahven on just tosi helppo fileerattava.
Isoihin täytyy käyttää enemmän voimaa, ja vaikeuksia tulee usein siinä heti niskan kohdalla kun alkaa irrottaa filettä.
Ja ahvenen nahan irroittamisessa ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia, paitsi jos puukko on vähänkin tylsä niin hommasta ei tule mitään.

Siian nahka on todella hankala poistaa, se on niin pehmeä ja veltto. Siikaa fileerattaessa kannattaakin mielummin suomustaa nahka kuin poistaa se. Siian suomuthan lähtee todella helposti pois.

Kuha on siitä hankala fileerattava että kylkiruodot menevät tosi syvälle, ne joutuu repiin pois, ei pysy tekeen viiltoa lopuun asti.

Kirjolohta on fileerannut 2 kertaa, ensimmäinen kerta meni täydellisesti mutta toisella kerralla vedin selkärangan poikki.  Virnistää
Kyllä siitä silti vielä kelpo fileet taisteltiin.
tallennettu
sepaonu
« Vastaus #9 : 17.08.07 - klo:07:50 »

Periaatessa ma fileeran kaikki kalat näin
http://www.sepikoda.ee/?5,138,140,1
Paras kalankäsiteluvideo, mita olen katsonut, on Risto Kosonenin kalakäsitelu, eri kalalaiden fileeraus ja käsitelu, todella mestari. Ja videosta oppi helposti.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #10 : 17.08.07 - klo:08:21 »

Ihan simppeli homma perata noin ilman että aukaisee mahan.  Ainoastaan tuntui hieman oudolta kun ei käyttänyt kalapiikkiä.   Ahvenen kun ottaa fileiksi ja nahattomaksi niin on mielestäni aika kinkkinen saada se pysymään paikoillaan ilman tuota kalapikkiä varsinkin kun ahvenelta poistat nuo "kylkiruotolevyt".  Kaveri joka minulle opetti tuon fileroimisen niin hän teki tuon alun juuri noin ilman mahan avausta. Kyllähän se huomattavasti nopeutti tuota touhua.  Itse olen sen kyllä tehnyt ja samalla kalasaksilla poistanut alimmaisen vatsaevän joka todella jarruttaa tuota fileroimista loppuvaiheessa. Täytynee varmaan vielä opetella tuokin tyyli, vaikka vanha kansa sanookin että vanha koira ei oppisi uusia temppuja Iskee silmää
tallennettu

The JuQ
Jäsen
*
Asuinpaikka: joensuu,

jakkara

kalastajajuQ@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 17.08.07 - klo:15:13 »

Mie revin aina ahvenen nahat käsin irti. en fiireroi.
tallennettu

Vihaan lunta jäällä.
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #12 : 17.08.07 - klo:15:17 »

Eli todennäköisesti sitten "nyljet" ne ahvenet.  Eli teet varmaan viillot ahvenen niskasta hieman ensin alaspäin ja sitten selkäruotoa pitkin ja sieltä vetämällä saat sen nahan poistettua.
tallennettu

Allu-Santeri
Jäsen
*
Asuinpaikka: Salo

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 17.08.07 - klo:16:27 »

Itse teen melko samalla tavalla tuon fileeroinnin, mutta itse taas olen eri mieltä noista mikä kala on hankalin ja mikä helpoin.

helpoin minun mielestä on kuha, sitten hauki ja sen jälkeen ahven. siika on tähän astisista vaikein fileroitava koska nahka menee poikki helposti. Ja kirjolohi menee siinä missä muutkin.
tallennettu
The JuQ
Jäsen
*
Asuinpaikka: joensuu,

jakkara

kalastajajuQ@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #14 : 17.08.07 - klo:18:37 »

Lainaus käyttäjältä igors: Eli todennäköisesti sitten "nyljet" ne ahvenet.  Eli teet varmaan viillot ahvenen niskasta hieman ensin alaspäin ja sitten selkäruotoa pitkin ja sieltä vetämällä saat sen nahan poistettu.

Juuri näin-
tallennettu

Vihaan lunta jäällä.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info