Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.09.08 - klo:15:01

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Kesä pilkintä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kesä pilkintä  (Luettu 560 kertaa)
KALAMIES_
Jäsen
*

kalle_-92@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : 14.02.07 - klo:22:45 »

Tuhoais jonkun vavan:
Ottaisi siitä vain kahvaosan ja kelan kohtaan asti (kelan kiinnityksen jälkeen poikki), sitten siitä poikki ja siihen vavan kärjestä joku 30cm pätkä.
Kun olis tos yks halppis kela joku 2000 luokan, niin se olis omialtainen tuollaiseen hommaan...

Liian iso? Pienempi olisi varmasti kätevämpi.  Hymyilee
Jonkun jäykän vavan kärki olisi juuri omiaan.  Hymyilee
Mä taas epäilen että siitä vois jopa tulla jotain   Iskee silmää Ainakinkannattaa koittaa jos on ylimääränen vapa.
tallennettu

Heinoo on maailman napa:D
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #16 : 14.02.07 - klo:22:49 »

Tottahan noita ylimääräisiä vapoja löytyy, joten vois pistää yhden paloiksi ja koittaa Iskee silmää

Eihän se anna jos ei yritäkään Iskee silmää
tallennettu

psychocowboy
Yleisvalvoja
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #17 : 15.02.07 - klo:07:55 »

hallita pienellä pilkkivavalla ja kelalla.
Joten itellä suunnitelmis, jos tekis yhdestä pienestä avokelasta oma pilkkipatentin.

Tuhoais jonkun vavan:
Ottaisi siitä vain kahvaosan ja kelan kohtaan asti (kelan kiinnityksen jälkeen poikki), sitten siitä poikki ja siihen vavan kärjestä joku 30cm pätkä.
Kun olis tos yks halppis kela joku 2000 luokan, niin se olis omialtainen tuollaiseen hommaan...

Tuo minusta turhaa kun noita on valmiina myynnissä Iskee silmää. Eli itte ostin muistaakseni joskus motonetistä sellaisia n50-70cm pitkiä "vapoja" hintaa 4€kpl. On pari vaparengasta, kelan kiinnitykset kuten oikeasaa vavassa ym. On aika jämäkkä vielä eli kestänee sen isonkin kalan tempoilun. Itellä ollut hyrrä että haspeli kiinni moisessa ja hyvin toiminut.
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #18 : 15.02.07 - klo:11:16 »

Oikeastaan minusta tuntuu että kesäpilkintä on vieläkin paljon mukavampaa kuin talvella toimitettu harrastus. Kesällä ja hieman syksymmällä kun on kyllästynyt pelkästään haukien saamisen on pilkkionginta hienoa ajankulua. Itselläni on tapana tehdä siten että annan veneen hiljalleen ajelehtia.  Ensin ajan jonkin karikon reunaan ja heitän ihan tavallisen mato-ongen pyytämään. Sitten laitan pilkin tai kaksi valmiiksi veneen reunalle pyytämään ja rupean heittelemään jigiä.

Vasta sitten kun ahven rupeaa syömään pudotan ankkurin. Jigilttämisellä ja vaikka heittelisi välillä lippaakin,on se hyvä puoli että usein ahvenparvi seuraa jigiä/ lippaa vaikka ei niin syönnillä olisikaan. Nyt kun meillä on pilkit veneen vieressä pyytämässä niin on paljon suuremmat mahdollisuudet saada ne pilkillä ongittua ylös. Mikäli syönti rajoittuu vain muutaman ylös saamiseen, kannattaa vene aja uudelleen hieman toisen paikkaan ja jälleen alkaa ns. pilkin "rääkikalastus". Rääkääminenhän tarkoittaa lähinnä ajelehtivasta veneestä verkolla kalastamista, siis verkot eivät ole ankkuroitu pohjaan, vaan ajelehtivät veneen kanssa.

Olen paljon harrastanut myös "heittopilkkiä" eli lähes ul- kalustolla heittelen uistimen sijasta pilkkiä.  Siihen on tosin laitettava paino koska pilkki yksistään on joskus liian kevyt heitettäväksi ja lisäksi kevyenä sen pohjaan saaminen kestäisi turhan kauan. Pilkkiin olen lisäksi lisännyt onkimadon pyyntiä parantamaan. Pyydystavaltaan ko onginta muistuttaa lähinnä jigin kanssa toimimista, eli kevyt nypäisy, anna pilkin painua pohjaan ja jälleen muutama kierros kelalla tai vavalla nypäisy. Iselleni on jäänyt sellainen mututuntuma että heittopilkillä ahvenet ovat olleet hieman vauraamman kokoisia kuin pilkillä tulleet.

Joskus on syönti niin hurjaa että "joutuu" muut onget ottamaan pois tieltä ja jatkamaan vain yhdellä pilkillä. Eikä kannata unohtaa sitä seikkaa että myöhään syksyllä, tai oikeastaan jo voitaisiin puhua alkutalvesta,jäätilanteesta riippuen, voit veneellä päästä ulkokarille "pakan" kylkeen "korkkaamaan" ensinmäisenä hyvät ahvenpaikat.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
allu_
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #19 : 15.02.07 - klo:16:09 »

Kuinka se on helpompaa?  Hymyilee

No silleen, että aina kun kalaa on alla ollut niin niitä myös sitten tulee. Ja paljon. Ei tarvitse edes pilkkiä mitenkään uittaa, ne ottavat jo pelkästään siihen isoon tunkiolieroon vaikka pitäisitkin pilkkiä paikallaan. Talvella kun ei saa niin millään kalaa pilkillä.
tallennettu
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #20 : 29.05.07 - klo:20:56 »

Joko on joku aloittanut venepilkintäkauden?

Mulla alkaa varmaankin sitten, kun pääsen tuonne Marttisenjärvelle, siellä on tutut venepilkintäpaikat.. Ahventa nousee kyllä niiin kivasti.. Virnistää
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #21 : 29.05.07 - klo:21:04 »

Minäkin odotan innolla että joku jo pian kirjoittelisi tuosta kesäpilkistä.  Sen verran on tällä hetkellä tietoa että, kuten yhdessä reissurapostissani kirjoitinkin, näin kuinka yksi venekunta todennäköisesti ainakin koitti pilkillä ahvenia.  Olivat niin kaukana että ei saanut ihan varmuutta, eikä tietenkään sitä sitten nähnyt saivatko mitään.  Viime vuosi menikin aivan penkin alle täällä minun lahdessani ahvenien suhteen. Syytä en tiedä mutta sain niin huonosti ahvenia että ei koskaan ennen ollut niin huonoa vuotta.
tallennettu

Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #22 : 09.07.07 - klo:00:05 »

Kuinka se on helpompaa?  Hymyilee
Talvella kun ei saa niin millään kalaa pilkillä.
Eikö  Järkyttynyt
http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2007/helmikuu/20022007/rspi26.htm
http://www.asuk.fi/Kilpailutuloksia/2007/Pilkki_2007/31_3_2007_Bjorkopilkki.h.htm

Tänä kesänä olen kerran vasta pilkkinyt veneestä. Pientä ahventa ja särkeä tuli niin paljon kuin jaksoi vetää. Niiden lisäksi tuli yksi 100g kuha ja hieman suurempi ahven. Ensi viikoksi (ohoh siis täksi) on luvattu sen verran lämmintä että varmaan pilkin veneesä aika lailla, ehkä jo huomenna. Pilkkinä käytin Nautilusta. Karkuutin muuten jonkun noin 500g kalan, se oli luultavasti kuha.
« Viimeksi muokattu: 09.07.07 - klo:00:08 kirjoittanut Himopilkkijä89 » tallennettu

Jäitä odotellessa
esal
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #23 : 09.07.07 - klo:00:27 »

Kesäpilkinnässä parhaiksi pilkeiksi olen huomannut Puustjärven Viehe Ky:n pilkit; Captainin ja Nautiluksen. Kummallakin on tullut ahventa oikein mukavasti ja oli kuulemma Nautilukseni vienyt joku isompi kala, kun JuQ oli ollut pilkkimässä sillä veneestä.
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #24 : 09.07.07 - klo:11:30 »

Veneestä ja laiturien vierestä, pystypilkillä ja kastemato Hymyilee Hyvin on ahventa tullut.

Heh, mä oon nähny ku oot saanu vaa särkee  Hymyilee leveästi Tai no pari ahventakin, mutta hirvee määrä pientä särkee kaislanreunasta.

En ole aina sinun kanssasi kalassa. Sinun seurassasi on vain tullut sitä särkeä JOTA ollaan silloin yritettykkin.
Mutta nyt viime talvena ennen jäitä menin kasnäsiin pilkille isän,naapurin ja sen kavereiden kanssa ja ahvenia tuli. Ja olen ennenkin tehnyt tämmöisiä reissuja. Iskee silmää
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #25 : 12.07.07 - klo:08:00 »

Lainaus Allu-santeri ,eilen.  "Ihmeen pillkki keskustelu herääminen tänään.   Kesä on ja jätkät puhuu pilkkimisestä talvella.   Okei okei hyvä, että jostain edes puhutaan." ..... Kyllä tämä pilkistä keskustelu sopii oikein hyvin näin kesälläkin käytäväksi.. Monihan ei oikeastaan tule niinkään ajatelleeksi tätä kalastusmuotoa joka kuitenkin voi joskus antaa oikeinkin hyvin kaloja.  Tähän vain tarvitsee saada muutaman asioihin enemmän perehtynyt keskusteluun mukaan antamaan nmuutamia hyviä vinkkejä esim . tasapainopilkin ja pystypilkin välisistä eroista ajatellen nimenomaan kesäpilkintää.
tallennettu

Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #26 : 12.07.07 - klo:15:23 »

Lainaus Allu-santeri ,eilen.  "Ihmeen pillkki keskustelu herääminen tänään.   Kesä on ja jätkät puhuu pilkkimisestä talvella.   Okei okei hyvä, että jostain edes puhutaan." ..... Kyllä tämä pilkistä keskustelu sopii oikein hyvin näin kesälläkin käytäväksi.. Monihan ei oikeastaan tule niinkään ajatelleeksi tätä kalastusmuotoa joka kuitenkin voi joskus antaa oikeinkin hyvin kaloja.  Tähän vain tarvitsee saada muutaman asioihin enemmän perehtynyt keskusteluun mukaan antamaan nmuutamia hyviä vinkkejä esim . tasapainopilkin ja pystypilkin välisistä eroista ajatellen nimenomaan kesäpilkintää.
Juu sanoinkin sen vitsillä. vaikka onkin kesä ja muutamat puhusivat miten tammikuussa sitä ahventaa saa.  Hymyilee leveästi Mutta antaa olla. Uusia neuvoja saa ehkä.
tallennettu
Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #27 : 16.07.07 - klo:22:23 »

Muutama päivä sitten olin täkyjä pilkkimässä pienellä tapsipilkillä kaislikon reunassa, vettä 1-1,5m. Pientä ahventa tuli vähän väliä, mutta yhtäkkiä nappasi isompi. En ole sitä vielä punninnut, se on sumpussa, vajaa 300g.

Haavi oli veneessä mutta suoraan siimasta nostin. Vähän pelotti nostaa kun siima oli kai jotain 0,12-0,14 ja siinä oli kaksi solmua. Lisäksi se siima oli tosi vanhaa.

Pilkin vuorotellen isolla ja pienellä pilkillä, pieni oli selvästi parempi. Lopuksi menin karikolle pilkille, iso kala nappasi siihen isompaan pilkkiin, oli noin 5 sekuntia kiinni ja...koukku poikki.  Nolostunut

Nyt olen viikon sisään ollut pilkillä muutaman kerran ja lähinnä tyhjää olen pyytänyt. Kun olin isän kanssa niin isä sai kuitenkin 4 kpl yli 100g ahvenia. Niiden lisäksi isä sai yhden noin 200g hauen, jonka isä heitti lokille, koska hauki oli sokea toisesta silmästä. En tiedä olisiko tuo puolisokeus paljoa sitten haitannut sitä kalaa.  Huh

tallennettu

Jäitä odotellessa
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #28 : 18.07.07 - klo:21:47 »

Saanen udella millaista pilkkiä käytät ahvenelle kesäaikaan?
tallennettu

Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #29 : 19.07.07 - klo:01:31 »

En ole sitä vielä punninnut, se on sumpussa, vajaa 300g.
En huijannut, se oli vajaa 300g, meinaan 240g. (En sanonut paljonko vajaa. Virnistää)
Saanen udella millaista pilkkiä käytät ahvenelle kesäaikaan?
Hyvin pitkälti samoja olen käyttänyt kuin talvella, paitsi morrivehkeitä en kesällä käytä.
Olen tähän mennessä lähinnä karikoiden ja turojen lähettyviltä pilkkinyt, niin ei kovin isoja tarvi pilkkien olla. Viime kesänä käytin lähinnä Nautilusta ja tänä kesänä Nautilusta ja pientä Hopeasiipeä. Pienehköjä tasureita olen myös uittanut, tosin tänä kesänä toistaiseksi saaliitta. En ole koko kesänä saanut otettavia ahvenia pilkillä kuin ihan muutaman, viime kesänä tuli noin 50 kertaa paremmin, taitavat ahvenet olla aika syvässä kun ei ole tullut. Viime kesänä oli vesikin varmaan 5 astetta lämpimämpää kuin nyt. Oli muuten tänään 18 astetta pintavesi.

Meidän ponttoonilautta valmistuu lopulta tällä viikolla, pääsee pilkkiin oikeen kunnolla. Tarkoituksena on pilkkiä syvästäkin 10-20m ja koittaa tuleeko sieltä mitään. Siitä syvyydestä pilkin kyllä lähinnä nyppykuvilla eli holkeilla. Lisäksi pitää koittaa isoa hopeasiipeä ja muita mahdollisimman isoja pystyjä sekä isoja tasapainoja. Noin syvästä tosin kohdekala on lähinnä kuha.

Jos ahventa koitan, niin sitä pitäisi tulla syvyysväliltä 5-10m, eli siinä syvyydessä käytän keskikokoisia tasureita ja reilun 10g painoisia pystyjä.

tallennettu

Jäitä odotellessa
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info