Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:15:33

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Pilkkikauden jatkaminen.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pilkkikauden jatkaminen.  (Luettu 321 kertaa)
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« : 30.03.07 - klo:11:24 »

Nythän pilkkikausi Tampereeltä etelään ja länteen taitaa vetää viimeisiään.  Mahdollisesti vielä itäsuomessa ja pohjoisessa tämä normaali pilkkikausi vielä jatkuu. Minulla ei ole kokemusta pilkkimisestä kovinkaan paljoa, mutta mikäli olen ymmärtänyt, niin syksyisin ja keväisin mikäli pilkille jäiden puolesta yleensä pääsee, niin saaliit ovat huomattavasti paremmat kuin keskitalvella.  Edelleen olen ymmärtänyt että jos ensijäille pääsee ulkokarille pilkille niin kalantulo voi olla jopa täysin yllättävän hyvää. Isot pojat puhuvat "pakkojen korkkaamisesta". Samanten on ymmärtääkseni tilanne keväisin mutta nyt tod. näk. ahvenet löytyvät jo huomattavasti matalammalta.

Mikäli olen edes hieman oikeassa niin miksei kalamiehet sitten jatka pilkkikautta siten että kun veneen saa vesille, niin siitä vain pilkit pyytämään.  Sama tilanne luonnollisestikin myöhäissyksyllä kun vedet ovat jo lähes jäätyneet.  En tiedä harrastaako kukaan moista kun ei ainakaan mitään kirjoittelua ole liiemmin syntynyt.  Näin maalaisjärjellä ajatellen kalastuskausi pilkkimällä voisi olla huomattavastikin pidenpi (ja saaliin saannin kohdalta parempi) kuin ajatellen että vain jään päältä suoritettu pilkkiminen olisi pilkkimistä.  Onko kokemuksia ko tilanteesta.

tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Atte
Jäsen
*
Asuinpaikka: Nokia

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 30.03.07 - klo:14:03 »

Veikkaisin, että kalaakin tulee huonommin, kun jäät lähtevät, vesi pääsee sekoittumaan. Huh
Ainakaan mato-ongella en ole saanut yhtään mitään jäiden lähdön jälkeen.

Yksi syy siihen, että itse en ole tuota harrastanut, on se, että jäälät kalastus on huomattavasti mukavampaa.
Veneessä täytyy olla aika paljon vaatetta päällä, jos lämpötila on esim. +5...+10.
Veneessä tulee kylmä, koska siellä ei pääse liikkumaan.

"Tuo syksyllä ja keväällä tulee parhaiten kalaa" pätee lähinnä vain pieniin järviin. Isoilla järvillä usein saa keskitalvella jopa parhaiten kalaa.

Jos mulla olisi jollain pienellä järvellä mökki, niin varmasti jatkaisn kautta venepilkinnällä.
Pilkin veneestä lähinnä kesähelteellä.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #2 : 30.03.07 - klo:14:24 »

Täytynee myöntää että tuota vesien sekoittumista keväällä en ollut ottanut huomioon. Himopilkkijä on todennäköisesti täysin oikeassa siinä suhteessa että keväällä todellakin vesi on aivan savivelliä. Näinollen ei sinne olekaan keväisin mitään asiaa aktiivipyydyksien kanssa.  Näinollen ainoa mahdollisuus pilkkikauden jatkamiseen/aloittamiseen olisikin myöhäissyksyllä. Kyllä noissa kalastuslehdissäkin lukee että se joka ensin ehtii ulkokareille saa aivan mahtavia saaliita.  Ymmärtääkseni silloin on kysymys joko isoista järvistä tai merestä.  Kyllä veneessä tarkenee kun vain pukeutuu asiallisesti.  Täytyy myöntää että vaikka kokemusta onkin niin kyllä on kylmä siltikin joskus päässyt yllättämään. Kyllä senkin kestäisi (joskus, ei aina) jos vain kalaa saisi.
tallennettu

Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Asuinpaikka: Jurva

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 30.03.07 - klo:14:51 »

Syksyllä pilkkimisestä ei minulla ole kokemuksia, mutta kevään viime jäiltä on.

Silloin kalaa tuli aivan älyttömän hyvin, pilkki ei ehtinyt tippua edes pohjaan kun aina oli jo kala kiinni. Kalaa tuli lähes kauppapussillinen alle tunnissa, mutta ei yhtäkään isompaa.
Jäät lähtivät parin päivän kuluttu pois, joten se oli todellakin viime jäiltä. Isompiakin olisi saattanut tulla jos olisi uskaltanut lähteä kauemmas yrittämään, mutta heikko jää arvelutti sen verran että ei tohtinut mennä.

Tästä tapahtumasta on jo aikaa pari vuotta, mutta monelta muulta olen kyllä kuullut vastaavaa tarinaa että aivan viimeisillä jäillä tulee erittäin hyvin ahventa Iskee silmää
tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 30.03.07 - klo:18:33 »

Oma pilkkikauteni jatkuu ihan jään päältä ainakin vielä huomenna.
Paikkana Raippaluoto ja tähtäimessä isot kasat isoa kutuahventa.
Kyseessä kilpailu, Björkon pilkki.
tallennettu
esal
Jäsen
*
Asuinpaikka: Joensuu

Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.07 - klo:02:32 »

Parhaimman pilkkisaaliini olen saanut vuoden 2006 maaliskuussa, eli juuri kevätjäillä. Hymyilee

Nyt en vaan suoraan sanottuna uskalla mennä enää jäälle, koska haluan käydä vielä kesällä onkimassa, ja ensi talvena pilkkimässä.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #6 : 25.05.07 - klo:17:16 »

Nyt kun meillä on käytössä tämä yhdistetty pilkki /onki foorumi niin tähän varmaan sitten sopii kaikkein parhaiten pilkkiminen kesällä. Hymyilee leveästi Viime reissun kun tein Reposaaren sillalle niin siihen tuli veneellä pari miestä ja minun mielestäni ne harjoittivat pilkkimistä. Vene oli juuri senverran kaukana että aivan tarkkaan siitä touhusta ei saanut selvää. Itse olen kyllä kesällä veneestä paljonkin pilkkimistä harrastanut ja jopa sanut aika hyvin kalojakin, mutta ajankohta on ollut enenmän loppukesällä tai jopa syksyllä. Jos joku on tätä jo ehtinyt kokeilemaan niin kirjoittakaa siitä pikkuisen.   
tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 04.07.07 - klo:19:53 »

Kisaenkkahan sieltä napsahti, minun siis. 14375 grammaa, koko oli tosin pientä (30-250g).
Isä sai 25,8 kg ja voitti kisan. Joukkuetuloksemme erään kolmannen pilkkijän kanssa oli vähän yli 46kg mikä oli kaikkien aikojen paras tuossa kisassa, joka järjestettiin 28. kerran. Samoin isän tulos ylitti vanhan kisaennätyksen noin 8 kilolla. Omakin tulokseni luultavasti rikkoi vanhan nuorten sarjan ennätyksen.

Ensimmäistä kertaa olimme pilkillä kyseisessä paikassa.  Virnistää
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #8 : 04.07.07 - klo:20:07 »

Sehän oli ihan hirveä määrä ahvenia.  Mitä niille muuten tehtiin? Isommat varmaan ruokakaloiksi mutta mitä sille pienemmälle silpulle?  Kissoille, minkeille vai tiedätkä mitä käyttöä niille pienille löytyi.
« Viimeksi muokattu: 04.07.07 - klo:20:08 kirjoittanut igors » tallennettu

esal
Jäsen
*
Asuinpaikka: Joensuu

Profiili
« Vastaus #9 : 04.07.07 - klo:20:41 »

Kisaenkkahan sieltä napsahti, minun siis. 14375 grammaa, koko oli tosin pientä (30-250g).
Isä sai 25,8 kg ja voitti kisan. Joukkuetuloksemme erään kolmannen pilkkijän kanssa oli vähän yli 46kg mikä oli kaikkien aikojen paras tuossa kisassa, joka järjestettiin 28. kerran. Samoin isän tulos ylitti vanhan kisaennätyksen noin 8 kilolla. Omakin tulokseni luultavasti rikkoi vanhan nuorten sarjan ennätyksen.

Ensimmäistä kertaa olimme pilkillä kyseisessä paikassa.  Virnistää
Huh, vielä ensimmäistä kertaa ko. paikassa pilkillä! Järkyttynyt

Ei siellä muutkaan varmaan jäänyt ihan ilman saalista? Virnistää
tallennettu
Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 05.07.07 - klo:19:43 »

No saihan ne muutkin vähän.  Cool
http://www.asuk.fi/Kilpailutuloksia/2007/Pilkki_2007/31_3_2007_Bjorkopilkki.h.htm

Kaikki yli 70-grammaiset fileerattiin. Jaettiin tutuille ja sukulaisille ja osa tietenkin pidettiin itsellä. Kahtena tai kolmena päivänä ne isän kaa vedettiin fileiksi. Pienet meni samaan paikkaan kuin perkeetkin, eli isän sedän kompostiin. Tuollaisesta 46 kilosta muuten tulee sellaiset reilu 30 kiloa perkeitä.

Eipä tuo vielä mikään ylivoimainen määrä ollut. Säkylän Pyhäjärveltä kun vie kilpailun kalat pois niin niitä on siinä helposti 200 kiloa. Ja koko siinä 50-300g pääasiassa.

Kuulemma kisan järjestäjä kippasi Raippaluodon sillalta kilpailun kalat takaisin mereen. (Siis niiden jotka eivät omiansa ottaneet) En tiedä sitten jäikö niistä joku eloonkin vai kuoliko kaikki vesihomeeseen.
« Viimeksi muokattu: 05.07.07 - klo:19:45 kirjoittanut Himopilkkijä89 » tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #11 : 05.07.07 - klo:20:01 »

Lainaus, Himopilkkijä 89: "Kaikki yli 70-grammaiset fileerattiin."  Ihanko totta, siis aivan mieletön urakka.  Olen paljon itse fileroinut ahvenia ja tiedän että siinä on aivan sairaan kova työ.  Tuollaisesta sadan gramman painoisesta ahvenesta ei vielä edes kunnon filettä saa.  Kyllä täytyy ihan lakkia nostaa kun tuollaisen työn viitseitte tehdä.  Eipä silti, kyllä ahvenfile on mahdottoman hyvää.
tallennettu

Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 05.07.07 - klo:20:13 »

Joo meillä on filerajana ollut 60-70g saaliista riippuen. Huippusaaliin sattuessa raja on ollut siinä 100g. Ja jos kalakeittoon tehdään filettä niin fileerataan ahvenia kokoluokalta 40-60g.
tallennettu
Atte
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.07.07 - klo:00:55 »

Eipä tuo vielä mikään ylivoimainen määrä ollut. Säkylän Pyhäjärveltä kun vie kilpailun kalat pois niin niitä on siinä helposti 200 kiloa. Ja koko siinä 50-300g pääasiassa.
http://www.rannikkoseudunsanomat.fi/2007/helmikuu/20022007/rspi26.htm

Joskus taas 200 kiloakaan ei ole mitään. Oli kyllä hurjin kisa jossa olen koskaan ollut. Tein järvikohtaisem ennätykseni mutta silti tuli tappiota kärkeen yli 6 kiloa. Isä tietenkin tuollakin sai suurimman saaliin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info