Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:14:33

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  täky onginta
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: täky onginta  (Luettu 448 kertaa)
kalankiskoja
« : 12.01.07 - klo:19:59 »

selvittäkääs vähän mun päähän, että millasilla välineillä täkykalaa käytetään ja miten se pistetään kiinni koukkuun?käykä tavalliset pilkki tavarat vai käytetäänkö siinä semmoista telinettä ettei itse tehdä mitään?
tallennettu
Toge
Jäsen
*
Asuinpaikka: Vantaa

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 16.01.07 - klo:17:33 »

Vapa: Kaupasta on hyvin vaikea löytää täydellistä vapaa jäältä ongintaan.. Useimmiten kaikki rakentavat omat vapansa lyhyimmistä ja notkeatoimisista venevapamalleista.. Vapa katkaistaan heti liitos holkin alapuolelta, ja tynkä kiinnitetään kädensijaan. Niin saat helposti suhteellisen pehmeätoimisen, kaksiosaisen ja noin metrin mittaisen vavan. Vavan olis hyvä olla lyhyt siitäkin syystä että kalan nosto vaiheessa ylettyisit paremmin kalaan.

Kela: Hyrrä - että avokelat sopivat kaikkein parhaiten tähän kalastustapaan. Hyrrässä säädetään heittojarru niin että se päästää siiman juoksemaan mahdollisimman vapaasti niin ettei vaan tulisi mitään sotkuja.. Ja avokeloissa tietty kanssa niin että siima pääsisi puolalta mahdollisimman vapaasti. Baitrunner avokelat olis kaikkein parhaimpia koska niissä voi vapauttaa puolan pyörimään myös sangan ollessa kiinni.

Siima: No tästä nyt ei ole muuta kuin että olis hyvä olla vähintään 0.45mm paksua nailonsiimaa että kestää hankaukset jään reunaan varsinki väsytyksen aikana.

Tärpinilmaisimia on saatavilla mutta itse en sellaista käytä.. Esimerkiks teikkikalastusjousi on ihan hyvä sillee että se pitää syötin oikealla syvyydellä ja toimii samalla tärpinilmaisimena.

Itse onki: Siimaan perukkeen (väh. 40cm) yläpuolelle 10-15g lyijypaino jotta täky pysyy oikeassa syvyydessä ja se sitten varustettuna yhdellä tai kahdella ohuella koon 6 tai 8 koukulla.

Täkykala: Särki on se perinteinen kala jota itsekkin käytän jos vaan on saatavilla.. koukutus niin että yksi kolmihaarakoukku selkäpuolella ja toinen rintaevässä kiinni niin säilyy täky houkuttelevana kauan

Kalastussyvyys: Monta kertaa luullaan että paras on kalastaa aivan pohjan yläpuolelta mutta olen havainnut itse paremmaksi kalastaa aivan jään alta, ainakin mitä enemmän iltaa kohti mennään.

Vastaisku: Vastaisku tehdään heti kun nähdään että kala vie siimaa, muutoin voi siiman ottaa varovaisesti sormien väliin ja jos tuntee että jotain tapahtuu niin välittömästi vastaisku.

Jäältä onginta on parasta ensimmäisillä lumettomilla jäillä kun valoa on riittävästi ja keväällä kun kalat kokoontuu kutualueittensa läheisyyteen.

No toivottavasti jaksat lukea ja myös sait jotain vinkkejä jäältä ongintaan, jos tulee lisä kysymyksiä ni kysy rohkeesti vastaan jos osaan.

Ja nää ei välttämättä taas ole mitään "oikeaa" tietoa vaan ihan omaa kokemusta ja kirja tietoa peesaillen.
tallennettu
kalamiäs
Jäsen
*
Asuinpaikka: Nastola

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 08.02.07 - klo:14:38 »

Tollasella ne ruotsissa onkii, tuolta saa 2 onkea 13e

http://www.healfishing.com/kauppa/products.php?g1=4827f7&g2=5c4255
tallennettu
allu_
Jäsen
*
Asuinpaikka: Salo

Profiili
« Vastaus #3 : 17.02.07 - klo:21:54 »

Mistä kannattaisi täkyonkia nyt keskitalvella järveltä, joka on hyvin karu ja kivikkoinen. Vesikasvustoa ei ole nimeksiskään, mutta haukea on silti paljon. Ahvenkin varmaan kelpaa yhtä hyvin täkykalana jos särki ei tartu pilkkiin? Syvältä vai matalalta?
« Viimeksi muokattu: 27.02.07 - klo:16:02 kirjoittanut allu_ » tallennettu
eetteri
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #4 : 27.02.07 - klo:11:34 »

Eräällä toisella foorumilla jo kyselin, mutta kun kukaan ei vastannut niin ajattelin laitaa tämän tännekkin. Eli millaisilla täyillä ja Millaisista paikoista kalastatte kuhaa näin talvisin?
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #5 : 28.02.07 - klo:14:15 »

Toge: Minulle on kyllä kerrottu, että kun kala iskee niin pitäisi vaan antaa sen mutustella syöttiä jonkin aikaa ja sitten vastaisku jotkut jopa antavat hauen syödä syöttiä minuutinkin ajan  Huh
Ja mitä käytät perukkeena? Käykö esim. kitaran kielet niistä ole tehnyt kesällä perukkeita  Virnistää
Tosin se ei taida olla niin taipuvaa niin kala saattaa huomata hmmm...
tallennettu
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Asuinpaikka: Jurva

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 28.02.07 - klo:16:51 »

Tähän väliin pakko mainita, että hakekaan uusin Erä lehti jos kiinnostaa tämä täkykalastus, siinä on yli 20 sivua täkykalastuksesta Iskee silmää
Siis 3-2007 numero Iskee silmää
tallennettu

The JuQ
Jäsen
*
Asuinpaikka: joensuu,

jakkara

kalastajajuQ@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 28.02.07 - klo:17:06 »

Tähän väliin pakko mainita, että hakekaan uusin Erä lehti jos kiinnostaa tämä täkykalastus, siinä on yli 20 sivua täkykalastuksesta Iskee silmää
Siis 3-2007 numero Iskee silmää
Ja ensi numerorossa lisää juttua Iskee silmää Täytyy kokeilla kesällä täky juttua.
tallennettu

Vihaan lunta jäällä.
Toge
Jäsen
*

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 01.03.07 - klo:09:02 »

Toge: Minulle on kyllä kerrottu, että kun kala iskee niin pitäisi vaan antaa sen mutustella syöttiä jonkin aikaa ja sitten vastaisku jotkut jopa antavat hauen syödä syöttiä minuutinkin ajan  Huh
Ja mitä käytät perukkeena? Käykö esim. kitaran kielet niistä ole tehnyt kesällä perukkeita  Virnistää
Tosin se ei taida olla niin taipuvaa niin kala saattaa huomata hmmm...

Sinäänsä olet oikeassa mutta toisaalta taas väärässä  Hymyilee Riippuu kalastakin aika paljon jos esim hauki käy kiinni ja odottelet sen minuutin sen syömistä niin se saattaa olla jo kovin kaukana pilkkireijästä siiihen mennessä ja sitä on kovin vaikea enää saada ylös sieltä.. Tosin saatan kyllä olla värässäkin  Pyörittää silmiään

Kuitenkin kesälläkin täky-onkiessa pidän koko aika siimakontrollin ja teen vastaiskun heti kun siima lähtee menemään mutta tietty jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee..  Iskee silmää
tallennettu
allu_
Jäsen
*
Asuinpaikka: Salo

Profiili
« Vastaus #9 : 04.03.07 - klo:18:20 »

Vastaisku: Vastaisku tehdään heti kun nähdään että kala vie siimaa, muutoin voi siiman ottaa varovaisesti sormien väliin ja jos tuntee että jotain tapahtuu niin välittömästi vastaisku.

Tässä sanoisin kyllä että ei välttämättä ole näin. Haukihan iskee yleensä saaliskalaan sivusta, ja alkaa nielemään sitä vasta kuljetettuaan sitä vähän matkaan ja käännettyään sen samalla pää edellellä nieluunsa nähden. Eli jos heti teet vastaiskun kun siima alkaa liikkua, luulen että tulee melkein pelkkiä karkuutuksia kun repäiset vain täkykalan hauen suusta. Voihan siinä hyvällä tuurilla parikin haaraa jäädä ylä- tai alaleukaan kiinni, mutta luulen että paljon enemmän kaloja tulee ylös jos odottaa vastaiskua vaikka 20sek tärpistä. Tosin jos meinaa päästää hauet takaisin niin parempi vain mitä huonommin ovat kiinni, koska jos antaa mutustella kauemmin täky löytyy jo kiduksista asti ja haukea ei enää voi vapauttaa.
tallennettu
Toge
Jäsen
*

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #10 : 05.03.07 - klo:11:57 »

Mutta itse käytän kahta kolmihaarakoukkua toinen selkäevän vieressä ja toinen mahassa niin kun hauki sivusta käy kiinni noi se mahanpuoleinen koukku jo melko varmasti on hauen suussa kiinni.. Jollei tee vastaiskua heti niin saattaapi saalis kala sylkäistä täyn suustaan huomatessaan siiman vastuksen.. Ja minä kyllä yleensä aina vapautan kaikki jotka mahdollista on vapauttaa. Näissäkin taas jokaisella on omat erilaiset taktiikkansa ja en minä rupea sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin mutta noin minä teen ja saalistakin on tullut  Hymyilee
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #11 : 05.03.07 - klo:14:40 »

Jollei tee vastaiskua heti niin saattaapi saalis kala sylkäistä täyn suustaan huomatessaan siiman vastuksen.

Millasella onkella kalastat? Ittelläni on hyrrä kela ja laitan vaan räikän päälle ja sitten se kala ei tunne vastusta...
tallennettu
Toge
Jäsen
*

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #12 : 06.03.07 - klo:08:09 »

Jollei tee vastaiskua heti niin saattaapi saalis kala sylkäistä täyn suustaan huomatessaan siiman vastuksen.

Millasella onkella kalastat? Ittelläni on hyrrä kela ja laitan vaan räikän päälle ja sitten se kala ei tunne vastusta...

Hyrräkelalla minäkin kalastan ja laitan myös räikän päälle mutta kyllä siinäkin vastusta tulee varsinkin jos siima hankautuu jään reunaan.. Sitten se onkin ihan eri juttu jos vapaa pitää koko aika kädessä.. Itsellä kun monta täkyä uitossa samaan aikaan niin kelat ovat jäällä vähän matkan päässä reiästä.
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #13 : 15.05.07 - klo:19:45 »

Mitähän moskaa se oikein oli mitä ne siinä kalamiehen paratiisit ohjelmassa laittoin niihin onkiin? Ittelläni on onget muttei sitä moskaa mikä paukahtaa  Huh
tallennettu
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« Vastaus #14 : 14.06.07 - klo:19:30 »

Nostetaas tämäkin aihe jälleen kirjoittelun alaiseksi.  Aloitin täkyonginnan vasta viime vuonna ja nyt kesällä on tarkoitus jälleen palata tämän harrastuksen pariin.  Paikkana olisi Kokemäenjoki ja siellä Pormestarinluodon kohta.  Pojat saivat sieltä viime vuonna useita pari - kolme kiloisia kuhia pohjaongella missä syöttinä oli pieni salakka. Olin itsekin siellä muutamana iltana mutta kuhaa en onnistunut saamaan.  Ilman saalista en kuitenkaan jäänyt vaan saaliksi tuli pienehköjä haukia ja ihan nätin kokoisia ahvenia.  Nyt pian kuitenkin alkaa se aika olemaan että sinne voisi jälleen muutaman reissun tehdä.  Kirjoittelen sitten kun tämän reissun saan tehdyksi.  Setäni jo soittelikin ja pyysi minua sinne mukaansa heti kun ilmat vähän kaunistuvat. 
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info