Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
22.11.08 - klo:13:04

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Yleinen keskustelu
| |-+  Yleinen kalastuskeskustelu
| | |-+  Tuuria vai taitoa kilpaonginnassa?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Tuuria vai taitoa kilpaonginnassa?  (Luettu 257 kertaa)
igors
Jäsen
*
Asuinpaikka: pori

Profiili
« : 16.07.07 - klo:19:16 »

Miten on kumpaa tarvitaan enemmän kilpaonginnassa tuuria vai taitoa.  Todennäköisesti voittajalla tarvitsee olla kumpaakin mutta..... Itse en ole ollut viiteenkymmeneenvuoteen Hymyilee leveästi onkikilpailuissa mukana, mutta olen kyllä seurannut moista touhua.  Uskoisin että mikäli saalis koostuu salakoista ja pienistä särjistä niin varmaan tarvitsisi hieman harjoitella niiden onkimista.  Mutta onko ahvenien onkimisessa jotankin sellaista että siihen pitäisi kilpailua ajatellen jotenkin valmistautua vai onko se aivan samaa kuin ihan kotitarpeiksi onkiminenkin.   
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
haukka-1
Jäsen
*
Asuinpaikka: Karjalohja

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #1 : 17.07.07 - klo:16:22 »

Kyllä sitä tarvitaan sitä taitoa aivan pirusti että osaa uittaa syöttiä oikealla korkeudella ja sun muuta, pitäisi myös miettiä että millä kala lajilla tässä kisassa oltaisiin vahvoilla, missä niitä kaloja voisi olla enemmän ja isompia. Tietenkin hyvä kalamies tarvitsee myös onnea ja joskus sitä voi voittaa myös niin sanotuilla tuuri kaloilla. Kyllä se vaan on niin että taito se on joka melkein viime kädessä ratkaisee kun miettii että siellä karjessä kummiskin tahtoo keikkua samat nimet vuodesta toiseen.
tallennettu
ff8728
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #2 : 22.07.07 - klo:17:36 »

En jaksa etsiä, onko tälle oma aihekin. Miten tuota onkiverstasta olis paras kuljetella? Mulla on käytössä nyt 4m teleskooppivapa, siima solmittu vavan latvarenkaaseen, tuppaa olemaan sykkyrällä vaikka kuinka taitavasti kieputtaa. Olisko parempi irrottaa siima onginnan jälkeen, kieputtaa irtokelalle, mitä sanotte?
tallennettu
haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #3 : 23.07.07 - klo:19:25 »

En jaksa etsiä, onko tälle oma aihekin. Miten tuota onkiverstasta olis paras kuljetella? Mulla on käytössä nyt 4m teleskooppivapa, siima solmittu vavan latvarenkaaseen, tuppaa olemaan sykkyrällä vaikka kuinka taitavasti kieputtaa. Olisko parempi irrottaa siima onginnan jälkeen, kieputtaa irtokelalle, mitä sanotte?
Kerta et taida olla mikään kilpaonkija niin hyvä tapa säilyttää onkilaitteita on se että kiinnität sen onkipohjan siihen vavan varteen vaikka nippusiteillä (se onkipohja on se muivinen laite jossa se onkilaite toimitetaan, toivottavasti ymmärsit). Sen jälkeen se on hyvä aina pistää vapa kasaan ja kiemuttaa siima siihen onkipohjaan ja koukun voi laittaa vaikka teipin alle piiloon niin se ei jää mihinkään kiinni.
tallennettu
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #4 : 23.07.07 - klo:20:25 »

Jooo olipa hyvä neuvo.  Jotain tuollaista ajattelin itsekin ehdottaa.
tallennettu

ff8728
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #5 : 25.07.07 - klo:20:06 »

Täytyypä laittaa, kiitos neuvosta.
tallennettu
Taho
Jäsen
*
Asuinpaikka: Järvenpää

Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 26.07.07 - klo:17:58 »

Kyllähän kilpaonkijoilta taitoakin löytyy, mutta eikö yleensä onkipaikat arvota tarkkaan ja jos kyseisessä paikassa ei ole kalaa niin ei ole, joten tuuristahan se on silloin kiinni Pyörittää silmiään
tallennettu

haukka-1
Jäsen
*

aikamoinen jöötti

Profiili
« Vastaus #7 : 26.07.07 - klo:18:46 »

Kyllähän kilpaonkijoilta taitoakin löytyy, mutta eikö yleensä onkipaikat arvota tarkkaan ja jos kyseisessä paikassa ei ole kalaa niin ei ole, joten tuuristahan se on silloin kiinni Pyörittää silmiään
Ei välttämättä riippuu siitä minkälaiset ovat järjestelyt. Yleisin vaihtoehto on että voi liikkua vapaasti tietyllä alueella, silloin ratkaisee löytääkö niitä kaloja tai osaako niitä odottaa tietyssä paikassa. Sitten on niitä kisoja joissa on arvotut paikat ja on tietenkin vara paikkoja (esim SM-onki), ja onhan se myös siitä kiinni että osaako onkia oikeasta syvyydetä ja oikeasta kohdata joskus se on todella tarkkaa. Ja kun ruvetaan puhumaan aivan kilpaonginnasta jossa kisoissa saa myös mäskätä ja ollaan koko kisa sillä sektorilla ja samalla paikalla niin siinä se vasta taidot tulee esiin, että kuka osaa mäskätä kalat parhaiten ja saamaan ne vielä ylös.
tallennettu
Taho
Jäsen
*
Asuinpaikka: Järvenpää

Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 26.07.07 - klo:20:13 »

No juu, mutta kyllä mielestäni tuuri on paljon suuremmassa osassa. Yhtä hyvin ensimmäistä kertaa onkiva voi vetäistä 3 kilon lahnan ja voittaa koko kilpailun.. Ja tuosta onkisyvyydestä niin minä en ainakaan ole huomannut syvyydellä muuten mitään väliä kunhan syötti on alempana kuin "puolessavälissä", eli jos vettä on metri niin parhaiten kalaa on tullut tasaisesti siitä 0-50 cm. Ja useasti väitetään että lahnalle syötin pitää aina maata pohjassa niin itse olen kyllä eri mieltä Pyörittää silmiään Kaikki lahnat on tullut noin 10-20 cm pohjan yläpuolelta...Mutta enemmän taitoa tarvitaan kalan ylösnostamiseen ja tartuttamiseen sanon minä Pyörittää silmiään (Tämä on vain minun mielipiteeni)
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #9 : 26.07.07 - klo:22:20 »

Niin kyllähän se tietenkin on niin että ns. pitkässä juoksussa taito se on mikä jyllää.  Voihan se olla niin että yhdessä tai jopa kahdessa kilpailussa voisi tuurillakin pärjätä mutta kuten täälläkin on jo kirjoitettukin, niin kyllä useinmiten ne samat kilpailijat loppujen lopuksi ne pokaalit kuittaa.  Sehän on aivan sama tilanne jos lähdet vaikka jonkun aivan pikkupojan kanssa ongelle niin se voi yhden tai jopa kaksi kertaa saada kalaa enenmän kuin sinä, mutta siihen se viimeistään sitten tyssää. Iskee silmää
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm                 (C) Pilkki.info