Tässä muutama omakohtainen kokemus kutukaloista, ei välttämättä mikään ainoa totuus asiasta.
Ahven kutee huhti- touko- ja kesäkuussa kun veden lämpötila ylittää kuusi astetta, siten että ensin kutevat pienemmät ahvenet matalalla ja aivan viimeiseksi isommat ahvenet jotka voivat kutea jopa viiden metrin syvyyteen. Itse olen kyllä saanut ahvenia saaliiksi sekä ennen että jälkeen kudun. Mato-ongella ongittaessa poika ahvenet jopa ruikkaavat maitinsa kun niitä ylös onkii

. Mätiahvenilla en ole moista huomannut. Porin korkeudella merellä taitaa "normaalisti" toukokuu olla se ajankohta jolloin vesi on sopivan lämmintä. Täytynee oikein tarkkailla tuota asiaa nyt kun se tuli puheeksi.
Hauella taitaa ollakin jo kutuaika meneillään täälläpäin vaikka itse kyllä ainakin merellä epäilen sen alkavan vasta parin viikon päästä. Hauki nappaa kyllä ahneesti syöttiin ennen ja jälkeen kudun, mutta pääosin vasta kudun jälkeen. Täkyonki on saanut ainakin Ruotsissa huomattavasti enemmän jalansijaa kuin ennen, joten sitä varmaan kannattaisi kokeilla täälläkin.
Särki kutee lähes samanaikaisesti ahvenien kanssa. Keväällä onkin hyvä mahdollisuus saada todella isoa särkeä mato-ongella, sillä kutuaika ei kovinkaan paljon sen syöntihaluja tunnu haittaavan. Särjelle kasvaa ihmeelliset kutunystyrät kalan ruumiiseen, ne ovat kuin ihmisillä syylät, aika isojakin toisinaan.
Lahnan kutu alkaa vasta kevään loppupuolella kun veden lämpötila on lähempänä viittatoista astetta. Ennen vanhaan kun oli lahnojen kutuaika niin ei silloin soitettu edes kirkonkelloja jotta ei häirittäisi lahnan kutemista. Lahnan kerrotaankin olevan aika herkkä kala kaikennäköisille häiriöille juuri tuohon aikaan. Itse en oikein ole keskittynyt lahnan onkimiseen sen ruotoisuuden takia. Tosin tämä ruotoisuus on lähinnä pienten lahnojen "vika" eikä ole niinkään häiritsevää enään isommissa noin kaksikiloisissa lahnoissa.