Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
06.07.08 - klo:02:09

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Kalalajit
| |-+  Yleistä keskustelua kalalajeista
| | |-+  Hauen pilkintä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hauen pilkintä  (Luettu 956 kertaa)
perse150
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #15 : 10.03.07 - klo:12:51 »

morjens. kävin ostaan pari tasapainopilkkiä. mutta mikä se olis paras jos meinaa hauven saada pilkillä. pitääkö tasapainopilkkiä liikutella kovasti. ja onko hauvet syvällä. tuossa joessa ei oo muuta syvää kuin veneväylä. onko se ok. ja saako kuhaa samoilla tasapainoilla kuin haukea. millaiset värit hauvelle on talvella hyviä ja kannattaako laittaa rautavaijerisiima ettei pure poikki vai suoraan siimaan se tasapoino. kertokee lisää.
tallennettu
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #16 : 20.07.07 - klo:00:03 »

Taidankin kokeilla ensi viikolla mökillä hauen veneestä pilkintää. Kuulostaa mielenkiintoiselta Iskee silmää Väsäsin tuossa vanhasta pilkkivavasta uuden, katkaisin ns. vapa osan ja pistin vanhasta avokelavastani noin 50cm siihen pilkin vavaksi. Kestävältä tuntuu ja pysyykin siinä hyvin, joten sillä voisi kokeilla myös täkyongintaa veneestä.
tallennettu

'' Ei sitä pyytämättä saa.. Iskee silmää ''
makepii
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #17 : 20.07.07 - klo:17:09 »

Millaisia vinkkejä hauen pilkintään? Tarkoitus olisi kevättalvesta alkaa etsimään haukea oikein urakalla. Hymyilee leveästi
Varsinkin se miten paksu siiman pitäisi olla?
[ /quote Mä ainakin käytän tarpeeksi järeitä vehkeitä punottu siima lusikka uistin tukevanapa ja hyvä jarru .keväällä ,kun reikä ei mene enää yöllä jäähän .Kannattaa kiertää niitä reikiä aika tiuhaan ,saattaa tulla muutama hauki ihan pienenajansisään varsinkin kudunolellessa lähellä
tallennettu
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #18 : 04.09.07 - klo:19:02 »

Ensi talvena tarkoitus olisi koittaa. Vapana varmaan joku isokokoinen Teho, ja siiman n. 0.35-40 monofiili. Pilkkeinä löytyy Nils Masterin isoimpia tasapainoja. Mistä niitä luupäitä kannattaisi hakea sitten kun ensi jäät tulee? Toimiiko tasari myös matalassa metrin vedessä vai pitääkö olla vettä jään alla enemmän että uittaminen onnistuu? Entä voiko pilkkeinä käyttää myös normaaleita haukilusikoita, esim. Kuusamon räsänen,- hauki, krokodil jne.? Ja vielä olisi mukava kuulla tuosta pilkkityyleistä ja muutenkin miten tuo pilkkiminen pääasiassa tapahtuu Näyttää kieltä
tallennettu

Himopilkkijä89
Jäsen
*

atte89@luukku.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #19 : 04.09.07 - klo:19:26 »

Itse sain viime talvena ensimmäisellä pilkintäkerralla 3 haukea ja kaikki tuli kai alle 2 metristä. Ei siinä järvessä tosin yli 4 metriä vettä olekaan.
Ahvenia olin koittamassa ja niitäkin kyllä tuli 5 kiloa.

Tasari toimii ihan hyvin alle metrinkin vedessä, kunhan tekee tarpeeksi pientä liikettä.  Pyörittää silmiään

Haukilusikoita toki voi käyttää, mutta itse en niihin oikein luota. Leijaavat pystypilkit ovat mielestäni parhaita.
tallennettu

Jäitä odotellessa
igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #20 : 04.09.07 - klo:19:35 »

Ymmärtääkseni tuollaiset pienikokoiset haukilusikat olisivat oikein hyvä vaihto-ehto-  Esim professori, toby ja räsänen pienenmässä koossa olisivat oikein hyviä kokeiltavaksi.  Tasapainopilkit isommassa koossa ovat siinä mielessä parempi vaihto-ehto että siihen voi jäädä ahveniakin oikein mukavasti kiinni, mitä taasen nuo "oikeat" haukipilkit eivät välttämättä tee.  Itse kävin niitä kokeilemassa sellaisessa paikassa missä oli rimmikköä joka loppui ja siitä alkoi syvempi vesialue. Haukia varten itse kyllä käyttäisin punottua siimaa ja vielä varmuuden vuoksi peruketta.  Nythän et voisikaan "joustaa" vavan avulla kun hauki tempoilee sinne sun tänne ja siima jokatapuksessa raappii avannon seinämiä. Hakisin noita haukia vielä ensijäiden aikana aika matalalta sillä haukihan, jopa isotkin, tulevat aika matalaan vesien jäätyessä.  Tosin ne sieltä sitten kyllä aika äkkiä poistuvat syvälle saapuakseen jälleen keväämmällä kutupaikkojensa edustalle jo hyvissä ajoin vesien ollessa vielä jään peittämänä.  Tämä kaiki on sitten vain minun omaa käsitystäni eikä luonnollisestikaan välttämättä ainoa oikea. 
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #21 : 04.09.07 - klo:19:41 »

Mutta eikö punottu jäädy pahasti kovalla pakkasella?
tallennettu

igors
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #22 : 04.09.07 - klo:19:53 »

Niin, en kyllä ole huomannut tuossa kovinkaan paljoa eroa.  Ajatellaan nyt kuitenkin tilannetta että se siimahan on lähes kokonaan kuitenkin vedenpinnan alapuolella ja vaikka siinä olisikin jonkinlainen pieni jäähile niin kyllä se siellä avannossa "sulaa".  Ongelma voi olla ainoastaan siiinä että jos vavan tai pilkkivavan vaparengas on liian pienikokoinen/pienireikäinen  niin silloinhan tuo jääongelma koskettaa vain sitä kärkirenkaan kohdalla olevaa siimaa.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia.
Atho
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #23 : 04.09.07 - klo:20:48 »

Ei vaan ole mukava kelata siima kelaan mikä on täynnä jääkökkäreitä. Sitten ne sulaa vaikka reppuun Näyttää kieltä Täytyy jokatapauksessa kokeilla ensi talvena.
tallennettu

Jigmister
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #24 : 18.12.07 - klo:15:01 »

Hauen pilkinnässä on eri pilkeille paljon erilaisia sääntöjä.

Pystypilkki: Isoja nykäyksiä noin viiden sekunnin välein.

Tasapaino: Koko ajan korkeammalle ja korkeammalle viet pilkkiä välillä pysäytellen ja sopivassa korkeudessa lasket.

Päätin nyt kertoa pelkästään, kuinka haukea yritetään pystärillä ja tasarilla.

-Jigmister
tallennettu

- Olin kalas!
- Mitä sait?
- Kirren.
- Mistä?
- Kaupasta!
Mikko.k
Jäsen
*

Profiili
« Vastaus #25 : 06.01.08 - klo:14:37 »

Kertokaas kaikki mahdollinen haukipilkinnästä. Ajattelin alottaa tänä talvena haukipilkinnän, joten kertokaa mahdollisimman hyvät ja halvat hauyen talvipilkintä jutut. Ja Sitten jos tiiätte, voiko vaan tavan pilkkiin laittaa vahvat siimat, perukkeeen ja sitten joku lätkä siihen? Oisko mahdollista saada kalaa?

Kiitos etuläteeen, jos vastailette  Huh Huh Huh
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #26 : 06.01.08 - klo:15:42 »

Itekkin oon tänä vuonna yrittänyt aloitella hauen pilkintää.
Vapana on ihan tavallinen pilkkivapa, jossa 0.37mm rapan finesseä ja n. 30cm pitkä peruke, joka on tehty fortress punotusta perukesiimasta. Pilkkeinä oon käyttänyt isoja tasureita ja lusikoita. Mitään en oo kyllä vielä saanut  Iskee silmää
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #27 : 06.01.08 - klo:15:46 »

Ai täällä onkin kaksi samaa aihetta. No mikäs siinä vastasin äsken tohon toiseen näin:
Itekkin oon tänä vuonna yrittänyt aloitella hauen pilkintää.
Vapana on ihan tavallinen pilkkivapa, jossa 0.37mm rapan finesseä ja n. 30cm pitkä peruke, joka on tehty fortress punotusta perukesiimasta. Pilkkeinä oon käyttänyt isoja tasureita ja lusikoita. Mitään en oo kyllä vielä saanut  Iskee silmää

Ja tässä olinkin jo vanha vastaukseni tähn aiheeseen. Ja vieläkään en ole saanut kalan kalaa. Tuo minihyrräsetti ei oikein ollut minun mieleen ja vaihdoin tavalliseen vapaan.

Itte virittelin tossa vehkeet kuntoon ja 0.355mm siiman niihin laitoin, mutta riippuu millä välineillä kalastat minulla kun on sellainen vapa systeemin missä on ihan kunnon jarru ja kaikki eli jos ihan tavan pilkkivavalla kalastat niin sitten voisi kait olla paksumpaakin koska ei ole jarru niin huva...
tallennettu
Mikko10
Yleisvalvoja
Jäsen
*

6.84kg

Profiili
« Vastaus #28 : 06.01.08 - klo:16:26 »

Itsekkään en haukea ole pilkillä saanut mutta oma varustukseni tämä:
Siima on 0.30mm punottua Spiderwire Stealthia, monofiili ei ole mun  mieleen.
Löysä 20cm patriot peruke ainakin toistaiseksi
Vapana on Kineticin haspelikelalle tarkoitettu noin 50cm pitkä? pilkkivapa
Kelana joku vanha virosta tuomani kolmetonninen haspeli jolle en ole löytänyt parempaakaan käyttöä
Vieheinä toimivat lusikat kuten Professor, Räsänen, tasureita ja jigejä ja sitten täkykalastukseen täytyy myös perehtyä.

Eli tavoite on saada reilu kakkosen hauki näillä varusteilla, kunhan nyt edes pääsee ensiksi jäälle.  Hymyilee
tallennettu

'' Ei sitä pyytämättä saa.. Iskee silmää ''
SUURkalastaja jyväskylät
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #29 : 06.01.08 - klo:17:41 »

Ite käytän haukipilkinnässä aika isoja tasureita, lusikoita ja isoja pystypilkkejä. Myös täky toimii hyvin! Vapana joku Kineticin n.40-50cm vapa ja kelana pieni Kineticin hyrrä. Pilkkiä kannattaa nykiä ja heilutella lähes koko ajan ja välillä pari rajumpaa nostoa niin, että pystäri tai lusikka pääsee leijjailemaan, se houkuttaa haukia. Tänä talvena tullut vasta 1 hauki ja sekin eilen SIL-pystypilkillä Iskee silmää
tallennettu

Herra anna minulle kerrankin sellainen kala, ettei minun aina tarvitsisi valehdella
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info