Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
06.07.08 - klo:02:18

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku

Kalastustukku

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

+  Pilkki- ja onkifoorumi
|-+  Kalalajit
| |-+  Yleistä keskustelua kalalajeista
| | |-+  Hauen täkykalastus
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hauen täkykalastus  (Luettu 634 kertaa)
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« : 20.01.07 - klo:18:05 »

Onkos jollain kokemuksia, tästä kesällä/talvella tapahtuvasta hauen täkykalastuksesta?

Milläs välineillä kannattaa lähteä yrittämään, mitä syötiksi?

Ja miten se itse täkykalastus tapahtuu?
tallennettu

Jeh
Ylläpitäjä
Jäsen
*

Not for sale!

Profiili Sähköposti
« Vastaus #1 : 20.01.07 - klo:20:45 »

Jäiltä käsin se on helppoa, eikä toki kesäisinkään hankalaa.
Paljoa kokemusta ei itselläkään ole, mutta nekin vähät ovat olleet varsin rohkaisevia. Varsinkin tämän talven aikana mitä nyt on täkyjä tullut pilkkimisen ohessa hauelle tarjottua.

Minun ratkaisuni talvivälineistä on tämä:
Kela: räikällinen perhokela tai hyrräkela... räikkä ilmoittaa hauen viedessä siimaa ja jarruttaa samalla sen verran ettei tule siimasoppaa hyrräkelan puolalle ja estää sen ettei elävä täkykala pysty vetämään siimaa puolalta.
Vapa: n. metrinen, tekee helposti vetovavasta tai jostain muusta... tyviosa katkaistaan niin ettei jää muuta kuin kahva ja kelakiinnike. Jäljelle jääneeseen kahvaan liimataan vavan kärkiosa, josta tarvittaessa poistetaan vaparengas tai pari.

Siimaksi käypi punottu tahi riittävän paksu monofiili. Luulisin (en todellakaan varmaksi tiedä) että kovilla pakkasilla monofiili on parempi ratkaisu, koska se tässä on omakohtaisesti tullut huomattua että punottu herkästi jäätyy eikä liu'u jään läpi kalan iskiessä syöttiin. Siiman päähän olen sitonut kestävän viehelukon.
Perukkeena olen käyttänyt Predatoria johon olen laittanut yhden tai kaksi kolmihaarakoukkua, joihin itse täkykala tulee laitettua kiinni. Perukkeen toiseen päähän vain leikari.

Muutamaa (2-5) täkyä on tullut kerrallaan uitettua ja täysin tapahtumitta ei ole tullut jäätyä vielä kertaakaan tämän talven reissuilla. Jos on useampi onki niin kannattaa kokeilla eri syvyyksistä, sekä aivan pohjasta ja aivan jään altakin. Jossain luultavasti jytisee jos vain malttaa ongitella.

Talvinen täkykalastus on ainakin Hans Nordinin "Talvionginta"-kirjan mukaan rinnastettavissa koukkukalastukseen, kannattaa siis pitää lupa-asiatkin kunnossa.
tallennettu
kalamiäs
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #2 : 21.01.07 - klo:13:16 »

jeh,järvellä vai merellä oot lillutellu täkyjäs? ja minkälaisissa paikoissa muutenki? käytätkö elävää vai kuollutta täkyä?
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

aleksander_miikka_elias@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #3 : 21.01.07 - klo:14:34 »

Ainakin merellä se on ihan sama tunkeeko sinne elävän kalan, vaiko kuolleen. Tuttu laittanu pari kertaa kaupan savusilakoita, ja niillä myöskin tullu. Ainut miinus, että pehmentyy nopeasti ja saa vaihtaa jo 1h päästä syöttiä.  Hymyilee leveästi
tallennettu
Jeh
Ylläpitäjä
Jäsen
*

Not for sale!

Profiili Sähköposti
« Vastaus #4 : 21.01.07 - klo:15:33 »

jeh,järvellä vai merellä oot lillutellu täkyjäs? ja minkälaisissa paikoissa muutenki? käytätkö elävää vai kuollutta täkyä?

Järvivesillä, merelle kun on pitkä matka mulla. Elävää täkyä on tullut käytettyä, en tiedä miten kuolleet nyt toimis, mutta kyllähän nuo kuolleet täyt on iskukouokuissa toimineet niin miksipä ei sitten täkyongellakin... Voip vaan olla että elävä täky vähän paremmin houkuttaa, ellei vesistö ole ihan niin haukirikas.
Penkoista ja syvänteiden välisiltä matalikoilta on parhaat saaliit tulleet mulle toistaiseksi.
tallennettu
AhvenAna
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #5 : 22.01.07 - klo:08:34 »

Miten sä olet ujuttanut ne koukut siihen syöttiin? Ja miten monella koukulla "koukutat" syötin?

Onko näissä samankaltainen toimintaperiaate kuin kesällä tapahtuvassa täky-/heitto-onginnassa?
tallennettu

Toge
Jäsen
*

toge_382@hotmail.com
Profiili Sähköposti
« Vastaus #6 : 22.01.07 - klo:11:14 »

Tälläinen saman tapainen aihe löytyy jo periatteessa vaikka se ei olekkaan pelkästään hauen täky ongintaan mutta laitoin kalankiskojalle sinne vähän vinkkiä jo niin voitte käydä lukemassa sen jos siitä löytyy apua http://www.pilkki.info/keskustelu/index.php?topic=95.0
tallennettu
kalamiäs
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #7 : 22.01.07 - klo:15:37 »

juu käykääs lukemassa toi TOGEN linkki ihan hyvää tietoa.

Mites oottekos te saanu kalaa ku on ollu paljon lunta jäällä?
jos onkii syvänteen päällä (10m) kannattaako pitää syöttiä jään alla?
Ja sitten vielä että kauan yleensä viivytte noilla täkyonki reissuilla?
Onko esim.3h mahdollista saada hyvin kalaa?
parhaat kalapaikat ja ajat?

jos joku vois vastata plliiisssh.....
tallennettu
Tonnikala85
Hallitseva Punaniska
Ylläpitäjä
Jäsen
*

tonnikal@mbnet.fi
Profiili Sähköposti
« Vastaus #8 : 09.01.08 - klo:13:30 »

Uusimmassa (1/08) Metsästys ja kalastuslehdessä on hauen täkykalastuksesta jäältä muutama aukeama juttua Iskee silmää
tallennettu

SUURkalastaja jyväskylät
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #9 : 09.01.08 - klo:15:23 »

http://www.suomenhaukiseura.com/
Ohjeita hauen täkykalastuksesta jäältä Iskee silmää
tallennettu

Herra anna minulle kerrankin sellainen kala, ettei minun aina tarvitsisi valehdella
imot90
Vieras
« Vastaus #10 : 12.01.08 - klo:00:39 »

Ostakaa Hans Nordenin talvionginta kirja. Itelläni on sellainen ja todella hyvää tietoa!
http://www.kustannusmakela.fi/kirjat/951882181x.htm

Oma sepitys:
http://www.kalastajan.info/foorumi/viewtopic.php?t=1327
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #11 : 12.01.08 - klo:12:54 »

Ostakaa Hans Nordenin talvionginta kirja. Itelläni on sellainen ja todella hyvää tietoa!
http://www.kustannusmakela.fi/kirjat/951882181x.htm

Oma sepitys:
http://www.kalastajan.info/foorumi/viewtopic.php?t=1327

Turhan kallis kirja mulle.  Järkyttynyt 176e vai 167e. Liian kallis oli hinta.
tallennettu
imot90
Vieras
« Vastaus #12 : 12.01.08 - klo:13:51 »

Taidat olla katsonut kruunuja hintoina tai jotain  Hymyilee leveästi

Ite maksoin huuto.netistä kirjasta 10€ ja kaupassa on alle 30€
tallennettu
Allu-Santeri
Jäsen
*

Profiili Sähköposti
« Vastaus #13 : 12.01.08 - klo:15:15 »

Taidat olla katsonut kruunuja hintoina tai jotain  Hymyilee leveästi

Ite maksoin huuto.netistä kirjasta 10€ ja kaupassa on alle 30€

Joo. Sinun antamassasi linkissä sen hinta on 168 jotain. En sit tiedä onko dollareita, kruunuja vai mitä valuutta yksikköä =)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.2 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Uistelu, Kalastus, Pelikonsolit, Liikkeenjohdon konsultointi, ATK-Yrityspalvelut, Jerkit, Kalastus keskustelut, Kalasaaliit, Alamitat, Vesivahinko, Kalastus keskustelut, Antiikki, Alvar Aalto, Tuolit, Ilmalämpöpumppu, Mitsubishi Ilmalämpöpumppu, Panasonic ilmalämpöpumppu, Yrityssaneeraus, ATK-huolto, Ylläpitopalvelut, ATK-suunnittelu, Vakiointi, ATK-tuki, Jäähdytyslaitteet, Ilmankostuttimet, Ilmankuivaimet

WWW-suunnittelu / Hakukoneoptimointi Juha Söderholm             (C) Pilkki.info ja Onginta.info